ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

آیینه خانه: (2

 

امنیت ضامن گردشگری پایدار!

ایران‌نامه- معصومه شهباز: صنعت گردشگری یکی از ارکان اساسی توسعه اقتصادی در جهان امروز به شمار می‌رود؛ این صنعت پایدار در بسیاری از کشورها با رشدی سریع‌تر نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی، یک  صنعت پیشرو قلمداد می‌شود، اما اصلی‌ترین زیربنای توسعه گردشگری، امنیت است. ایران به عنوان یکی از پنج کشور اول جهان در توانمندی‌های اکوتوریسمی و یکی از 10 کشور اول دنیا در داشتن پیشینه فرهنگ و تمدن، از پتانسیل بالایی برای جلب گردشگران برخوردار است ولی از لحاظ امنیت گردشگران نتوانسته جایگاه خوبی برای گردشگران خارجی فراهم آورد. از آنجا که ایران از مجموع 924 میلیون گردشکر بین‌المللی درسال 2008 تنها تعداد 2 میلیون نفر گردشگر داشته است و تاکنون هم همین جایگاه را حفظ کرده می‌توان گفت برخی مشکلات، بر این صنعت تاثیر منفی گذاشته و همین امر سبب شده تا درآمد حاصل از گردشگری در ایران تنها 07/0درصد باشد.

امنیت باعث رونق و یا رکود گردشگری خواهد شد؛ این فاکتور دارای ابعاد مختلفی در سیاست، اقتصاد و فرهنگ  است، تعامل ابعاد بر شمرده شده، منجر به استقرار امنیت می‌شود. جریانات سیاسی از جمله انقلاب و جنگ به عنوان عوامل موثر در پایین بودن آمار جذب توریست در ایران تا سال 68 محسوب می شد، در این سال‌ها ایران با ضریب خطر بالا در اذهان گردشگران بین‌المللی جای گرفت. بعد از جنگ ایران و عراق، رشد زیر ساخت‌های صنعت گردشگری با روند کندی به جلو رفت و تقریبا 23 سال طول کشید تا تعداد جهانگردان وارد شده به کشور ارتقاء یابد، بعد از آن این صنعت با فرودهایی همراه شد و در سال 1387 همزمان با دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران و کشمکش‌های سیاسی و درگیری‌های پس از آن به یک باره کاهش چشمگیری داشت با این اوصاف صنعت گردشگری ایران از جایگاه واقعی خود بسیار دور مانده و این در حالی است که مسئولان گردشگری ورود 2 میلیون گردشگر به ایران را نشان دهنده امنیت کامل در ایران می‌شمارند؛ رقمی که معلوم نیست چند درصد از آن را گردشگران واقعی تشکیل می دهند یعنی گردشگری که با ورودش به کشور دست کم 10 شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کند؛ از سوی دیگر باید دید این رقم برای کشوری مثل ایران که در ردیف اول کشورهای برخوردار از زیست بوم و فرهنگ غنی قرار دارد، رقمی تقریبا 2 درصد از سهم گردشگران بین المللی.

از سویی به دلیل عدم باور مدیریت کلان کشور به قابلیت‌های صنعت گردشگری چه در حوزه اقتصاد و چه در بهبود سیمای صلح و دوستی ایران در جهان، تبلیغات کافی در معرفی هرچه بیشتر پتانسیل‌های گردشگری کشور صورت نمی گیرد تا آنجا که حتی بعضی از مردم دنیا Iran را باIraq  اشتباه می‌گیرند؛ کشوری که درگیر جنگ و حملات انتحاری و پایگاه گروه القاعده است و از این منظر سفر به ایران را مخاطره آمیز می‌پندارند. بنابراین نبود معرفی کافی از ایران و حتی در بیشتر مواقع تبلیغات منفی، مهمترین عامل رکود صنعت گردشگری در ایران به واسطه پایین آمدن ضریب امنیت به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای رشد این صنعت است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد