ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

نشست فعالان میراث فرهنگی در یزد

 

سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی در یزد خواستار شدند:

تخریب میراث فرهنگی و طبیعی ایران را پایان دهید

 

ایران‌نامه-شاهین سپنتا: گردهمایی انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی و طبیعی ایران در یزد برگزار شد و با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. این گردهمایی به کوشش انجمن دوستداران و حافظان خشت خام یزد و انجمن چارسوق کویر اردکان و چند سازمان مردم‌نهاد دیگر استان یزد در روزهای 25 و 26 شهریور با حضور نمایندگان بیش از 20 سازمان غیردولتی دوستدار میراث فرهنگی از سراسر کشور برگزار شد. آسیب‌شناسی فعالیت انجمن‌های مردمی دوستدار میراث فرهنگی، ایجاد شبکه تشکل‌های غیردولتی فعال در پاسداشت میراث فرهنگی، برگزاری آیین گرامی‌داشت دکتر محمد‌کریم پیرنیا پدر معماری ایران، و بزرگداشت هزاره سرایش شاهنامه فردوسی از برنامه‌های این همایش بود. سازمان‌های مردمی شرکت‌کننده در این همایش، در بیانیه‌ پایانی ضمن ابراز نگرانی از تخریب روز افزون میراث فرهنگی و طبیعی کشور، هم‌میهنان را به کوشش برای پاسداشت میراث فرهنگی و طبیعی ایران فراخواندند و از نهادهای دولتی خواستار شدند تا در دفاع از این یادگارهای ارزشمند بیش از پیش بکوشند و با جدیت تمام از تخریب این آثار جلوگیری کنند. سازمان‌های مردم‌نهاد دوستدار میراث فرهنگی همچنین خواستار تسریع در ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به عنوان بزرگترین مجموعه خشتی جهان شدند و در بخش دیگری از بیانیه خود ضمن دعوت هم‌میهنان به دیدار از منشور حقوق بشر کورش بزرگ در موزه ملی ایران، همگان را به برگزاری جشن سالگرد صدور منشور کورش بزرگ در هفتم آبان‌ماه «روز کوروش» فراخواندند. متن کامل بیانیه پایانی سازمان‌‌های غیر دولتی دوستدار میراث فرهنگی شرکت‌کننده در نشست یزد به شرح زیر است:

به نام یزدان پاک
بیانیه  پایانی نشست انجمن های دوستدار یادگارهای فرهنگی ایران
(یزد - 25 و 26 شهریور ماه 1389)

ما انجمن‌های مردمی دوستدار میراث فرهنگی که در شهر یزد گردهم آمدیم، ضمن سپاس‌گزاری از انجمن دوستداران و حافظان خشت خام یزد و انجمن چارسوق کویر اردکان، که میزبانی این نشست را بر عهده داشتند و نهادهای خصوصی و دولتی و دیگر انجمن های فعال استان یزد که در این راه یاری‌گر میزبانان بودند، اعلام می داریم:

1- آسیب شناسی فعالیت انجمن های مردمی و بحث و بررسی موضوع بنیاد گذاشتن شبکه انجمن های تاریخ و فرهنگ ایران، بار دیگر ما را به ضرورت شکل دادن چنین نهادی مصمم ساخت.

2- بررسی تجربه‌ انجمن‌های حاضر در دفاع از میراث فرهنگی و بررسی پیشنهادهای ارایه شده بار دیگر ما را متوجه وظیفه بزرگ و میهنی‌مان در دفاع از هویت ملی نمود که یادگارهای فرهنگی، بخش مهمی از آن را تشکیل می دهند. ما، هم‌میهنان را دعوت می‌کنیم که به کوشش خود در پاسداری از یادگارهای فرهنگی و طبیعی و همکاری با انجمن‌های کوشا در این زمینه بیفزایند. هم‌چنین از مسوولان خواستاریم در دفاع از این یادگارها همتی مضاعف داشته باشند و با جدیت تمام از تخریب این آثار جلوگیری کنند.

3- از سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خواستاریم ثبت جهانی بافت تاریخی یزد را به عنوان بزرگترین مجموعه خشتی جهان به سرانجام برساند.

4- ما ورود منشور حقوق بشر کوروش بزرگ به ایران زمین و تلاش‌های انجام گرفته در این راه را گرامی می‌داریم و ضمن فراخوانی هم میهنان به برگزاری جشن سالگرد صدور این فرمان در هفتم آبان ماه که آن را "روز کوروش" می‌نامیم، از همه ایرانیان می‌خواهیم تا با بهره‌گیری از فرصت پیش آمده به دیدار این یادمان ارزشمند جهانی بشتابند و کودکان و نوجوانان خود را نیز با این میراث گران‌قدر هر چه بیشتر آشنا سازند؛ هم‌چنین از نهادهای دولتی خواستاریم تا با تبلیغات گسترده (به ویژه در صدا و سیما و رسانه‌های عمومی) شرایط مناسب را برای بازدید همگان آماده سازند؛ وزارت آموزش و پرورش می‌تواند برای بازدید دانش آموزان از منشور بخشنامه‌ای را صادر نماید؛ بر ما انجمن‌های مردمی نیز بایسته است با سازمان‌دهی مناسب برای دیدار گروهی از این یادمان و آشنا ساختن هموندان خود با درون مایه  انسانی این پیام ایرانی اقدام نماییم.

انجمن های شرکت کننده  در گردهمایی:

1-انجمن دوستداران و حافظان خشت خام یزد

2-انجمن چارسوق کویر اردکان

3-انجمن دوستداران میراث فرهنگی افراز تهران

4-انجمن دوستداران حافظ کانون چکامه  فارس

5-انجمن   دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان 

6-انجمن آسماری بختیاری خوزستان

7-انجمن بوم  آب و آفتاب

8-انجمن آفتاب سرخ خوزستان

9-خانه فرهنگ جاودان

10-انجمن محیط زیست اصفهان

11-کانون گسترش فرهنگ ایران بزرگ (اصفهان)

12-انجمن حامیان میراث هزار (کرمان)

13- انجمن فرهنگی ایران زمین

14-جمعیت دوستداران میراث فرهنگی یادگار ( یزد)

15-انجمن مهرپادین مهریز

16-انجمن حامیان میراث کهن اردکان

17-انجمن دوستدار میراث فرهنگی سریزد  

18-شورای تشکل های گردشگری یزد

19-بنیاد فردوسی 

20-انجمن پاسداشت مفاخر ایران

21-انجمن پالایش و پاسداری زبان پارسی 

   

  

              

 

              

             

                   خانم دکتر زهره بزرگمهری از استادش دکتر محمد کریم پیرنیا یاد می‌کند 

  

            

                         

                                             دیداری دیگر با استاد بر سر مزارش

 
نظرات 5 + ارسال نظر
هاشمی 27 شهریور 1389 ساعت 03:46 ب.ظ http://www.hajnazem.blogfa.com

بیوگرافی

مریم 28 شهریور 1389 ساعت 11:32 ق.ظ

سلام . قیم هستم . مرسی از مطلب زیبایتان

مجتبی گهستونی 28 شهریور 1389 ساعت 02:15 ب.ظ

با درود به جناب آقای سپنتا. امیدوارم که سلامت و شاد باشی. تشکر از شما. بسیار خوب بود.

مختاری 28 شهریور 1389 ساعت 11:42 ب.ظ

آخه بدبختی برای این همایش یزد هم حرف در اومده . نمیشد لااقل برای حفظ ظاهر هم که شده خبرش را توی سایت سازمان میراث اعلان نکنند ؟

دوست گرامی
خبرگزاری «میراث خبر» ارتباطی با سازمان میراث فرهنگی ندارد و از منتقدان سیاست های غلط این سازمان است. اما خبرگزاری مربوط به میراث فرهنگی « میراث آریا » است که سیاست های این سازمان را بازتاب می دهد و تا آنجا که من خبر دارم، گزارش مربوط به همایش یزد را دوست گرامی حسن ظهوری و از منتقدان میراث در « میراث خبر » منتشر کردند نه در « میراث آریا».

در ضمن هدف همه دوستان برگزار کننده این همایش کاملا روشن و شفاف بود و ظاهر و باطنش یکی بود و این چندمین نشست سازمان های غیر دولتی بوده که هرگز نیازی به ظاهر سازی نداشته و ندارد.

شما به این حرفهای بی پایه توجه نکنید.

درود بر همه دوستان و امیدوارم منصفانه و صادقانه برنامه ها نقد سازنده شود و روشنی بخش برگزار کنندگان آینده شود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد