ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

دومین گزارش از کاوش‌های تپه اشرف

  

 آثاری تازه از قرون اولیه اسلامی در تپه اشرف اصفهان به‌دست آمد

ایران‌نامه- مهرناز شهباز: در ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه اشرف اصفهان، آثار معماری از قرون اولیه اسلامی کشف شده که نشان می‌دهد قلعه دوران ساسانی در قرون اولیه اسلامی با تغییراتی مورد استفاده مجدد قرار گرفته است. دکتر علی‌رضا جعفری‌زند، سرپرست هیات باستان‌شناسی تپه اشرف اصفهان با بیان این خبر درباره یافته‌های جدید باستان‌شناسی در تپه اشرف گفت: «در ادامه کاوش‌ها به این نتایج رسیدیم که در دوره آل‌بویه در حدود قرن چهارم هجری در قلعه دوره ساسانی بازسازی‌هایی به صورت بسیار دقیق انجام شده است و برای مدتی از این قلعه استفاده شده است. سفال‌هایی که در اینجا به دست آمده و شیوه ساخت بازسازی‌ها، آجرهای به دست آمده دوره آل‌بویه در اینجا که مشابه آجرهای پل شهرستان و مسجد جامع اصفهان از آن دوره است و مغایرت این بخش‌های بازسازی شده با قسمت‌های مربوط به دوره ساسانی این موضوع را ثابت می‌کند که این قسمت‌ها در دوره آل‌بویه به بخش‌های دوره ساسانی افزوده شده است.»

         

وی درباره نوع استفاده از قلعه ساسانی در دوره آل بویه گفت: « اظهار نظر در مورد کاربری این قلعه در دوره آل‌بویه هنوز زود است ولی دست آوردهای ما بسیار قابل توجه است و با استناد به آثار به دست آمده به خوبی می توان سیر تکامل معماری ایرانی را در اینجا مشاهده کرد.»

سرپرست گروه کاوش تپه اشرف، درباره سفال‌های که اخیرا در کاوش‌های تپه اشرف به دست آمده گفت: «در کاوش‌های اخیر چند قطعه سفال لعاب‌دار دوره ساسانی که برخی از آن‌ها دارای نقش‌های قالبی هستند و همچنین تعدادی سفال دوره اولیه اسلامی یافت شده است.»

جعفری‌زند درباره ویژگی‌های سفال‌های به دست آمده گفت: «سفال‌هایی که ما در لایه‌های تاریخی تپه اشرف به دست آوردیم هیچ کدام جدیدتر از قرن چهارم هجری نیست و این نشان می‌دهد که تا روی کار آمدن صفویه و حمله اشرف افغان که کاخی را روی این تپه ایجاد کرد، هیچ فعالیتی در اینجا انجام نگرفته است یعنی دست کم یک وقفه‌ای در حدود 600 سال در این تپه اتفاق افتاده و سپس مدفون شده و امروز مورد کاوش قرار می‌گیرد.» 

        

وی درباره اهمیت سفال‌های به دست آمده افزود: «اطلاعات زیادی از آثار تاریخی قرون اولیه اسلامی در اصفهان در دست نیست اما با طبقه‌بندی سفال‌های به دست آمده در این سایت که مربوط به دوره ساسانی تا قرون سوم و چهارم هجری هستند، امکان گاه‌نگاری و طبقه بندی سفال اصفهان مربوط به پیش از قرن چهارم هجری فراهم شده است که تاکنون انجام نشده بود و به عنوان یک مطالعه پایه در آینده می تواند مورد استفاده تمام باستان‌شناسانی قرار بگیرد که در مورد اصفهان کار می‌کنند.»

گفتنی است در حالی که کار کاوش در تپه تاریخی اشرف اصفهان از 28 /4/ 89 آغاز شده است و با دست آوردهای چشم گیری نیز روبه رو بوده اما متاسفانه هنوز اقدامی از سوی مسئولان برای محصور نمودن این سایت باستان‌شناسی انجام نشده است و در حالی که باستان شناسان در تپه مشغول کار هستند، حضور گروه‌های موتور سوار بر فراز تپه مزاحمت‌هایی را برای کار هیات باستان‌شناسی فراهم کرده و هنوز تخلیه زباله بر روی تپه توسط افراد ناشناس ادامه دارد.  

          

          

                               پیست موتور سواران یا سایت باستان‌شناسی؟! 

        

           چرا تخلیه زباله و نخاله همچنان در تپه اشرف ادامه دارد؟! این‌ها را دیروز ریخته اند!  

        

                              عکس یادبود با هموندان تلاش‌گر گروه کاوش تپه اشرف

        

گزارش CHN در همین مورد 

  گزارش ‌های پیشین ایران‌نامه در مورد تپه اشرف:  

تپه اشرف در محاصره نخاله ها  

آثاری از دوره ساسانی در تپه اشرف اصفهان کشف شد    

نظرات 7 + ارسال نظر
جواد مفرد کهلان 18 مرداد 1389 ساعت 03:23 ق.ظ http://far-hang.blogspot.com

الان که کتاب تاریخ انبیاء از آدم تا خاتم را ورق میزدم دیدم نوشته شده است:" به اتفاق کلیه مورخین ملل جهان آدم از بهشت به کوه سراندیب؛ حوا به جده فرود آمدند... ابلیس به بسان و مار به اصفهان فرود آمدند." کاری با آن سه فرد اول ندارم. اما به نظرم مار اصفهان همان ماروتاش (مار-تن) ایزد اژدهاوش آتشین منطقه اصفهان بوده است. ماربین (مار درخشان) معبد همین ایزد بوده است.

درود
جناب آقای جواد مفرد کهلان
از ابراز دیدگاه شما سپاس‌گزارم
در منابع، ماربین را دگرش یافته مهرین یا مهربین نوشته اند و من تصور نمی کنم ارتباطی با مار به عنوان یک جانور داشته باشد مگر این که اعتقاد داشته باشید که نام مار به عنوانی نمادی از آیین مهر هم پیوندی با مهر دارد!
در ضمن بر من روشن نشد منظور شما از « ایزد اژدهاوش آتشین منطقه اصفهان » چیست؟
در کدام منبع شما با این ایزد اژدهاوش برخورد کردید؟

mehrariyan 18 مرداد 1389 ساعت 01:40 ب.ظ http://sites.google.com/site/mehrariyan/

سلام. خیلی عالی بود.من به شما لینک کردم.خوشحال می شم شما هم با نام "مهرآریان" به من لینک کنین

رسول قاسمی 18 مرداد 1389 ساعت 02:51 ب.ظ

خانم شهباز و آقای سپنتا روز خبرنگار را به شما خبرنگاران دلسوز و خستگی ناپذیر عرصه میراث فرهنگی تبریک می گویم

با درود
از مهر شما سپاس‌گزاریم. پاسداشت میراث ارزشمند نیاکان وظیفه همه ماست.
شاد باشید

مریم 18 مرداد 1389 ساعت 09:20 ب.ظ http://ashpazirani.wordpress.com

سلام اقا وبلاگ منو لینک میکنی تو وبلاگتون ؟
ممنون میشم ازتون

جواد مفرد کهلان 19 مرداد 1389 ساعت 01:55 ب.ظ http://far-hang.blogspot.com

با درود
تا حال شاید پنج تا هفت مقاله در رابطه با خدایی به نامهای مختلف از جمله نین گیرسو (به سومری؛ ایزد کوره آتش زیر زمینی) و ماروتاش (ماروش، ایزد کاسی آریایی)- هاروت-ماروت (ایزد ماروش کامل) اختصاص داده ام. که در عهد دیرین غرب ایران حتی در مازندران پرستش میشده است. این ایزد با سری ترسناک تن شیر-پلنگ وش- با بالها و چنگهای عقاب و نیم تنه انسانی و دمی به شکل اژدها تصویر میشده است. اینکه خدا-غولان این چنینی (اژدها، خردجال) به منطقه اصفهان مربوط شده مربوط بدین خداست که معبد وی به نام ماروتاش (ایزد ماروش- درخشان) "مار-بیّن" به اوستایی یعنی مار درخشان خوانده شده است. گویای بسیاری از مطالب ناگفته است. توجه داشته باشید شکل این معبد بیشتر به شکل کوره های سفال پزها است. دو مقاله اخیر را امروز برای تان ارسال میدارم. یکی در رابطه با همسر نین گیرسو-ماروتاش است و دیگری بر این پایه که اهورامزدا ایزد بومی فلات ایران نبوده است.

درود
مقالات شما را دیده ام اما منبع مقالات شما را که منجر به استنباط های شما شده است علاقه مندم بدانم کدام منابع است؟
این که نوشته اید: «این ایزد با سری ترسناک تن شیر-پلنگ وش- با بالها و چنگهای عقاب و نیم تنه انسانی و دمی به شکل اژدها تصویر میشده است» این تصویر را شما در کجا دیده اید و در کجا گفته اند که منتسب به به این ایزد است.
لطفا به من نشانی بدهبید تا ما هم بتوانیم خودمان بررسی کنیم.
این ویژگی ها که شما از این ایزد توصیف می کنید بدون اینکه مستقیما اشاره کنید همان ویژگی های نقش مشهور سردر بازار قیصریه و قلعه طبرک و حمام علی قلی آقا و بناهای دیگر در اصفهان است.
اما انتساب این نقش به آن ایزدی که شما می گویید هنوز برای من محل تردید است.

محسن بریحی 19 مرداد 1389 ساعت 10:52 ب.ظ http://charbagh.blogfa.com

درود برشما
سپاس از آگاهی رسانی تان
دوست گرامی
جهت هماهنگی برای تهیه گزارش از این کاوشها به کدام بخش از سازمان میراث بایستی مراجعه نمود؟
سپاسگزار خواهم شد پاسخ را درتارنمای چهارباغ دهید.
شادمان باشید

محسن بریحی 20 مرداد 1389 ساعت 12:35 ق.ظ http://charbagh.blogfa.com

درود برشما
با جناب دکتر جعفری زند که صحبت کردم فرمودند بایستی با سازمان میراث فرهنگی هماهنگ شود و مجموز کتبی از سازمان بگیرم.
البته از طریق گروه اقدام خواهیم نمود.
با سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد