ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

پیشنهاد دکتر بهنام اوحدی

 

یک پیشنهاد برای حفظ یکپارچگی سرزمینی ایران

در این هنگامه دشوار و سرنوشت ساز

همواره یکی از چالش‌های پیش‌روی دولت‌ها و نگرانی‌ اصلی احزاب و نیروهای ملی و همه دوستداران ایران، حفظ یکپارچگی سرزمینی ایران در برابر گروه‌هایی است که به گسست و جدایی می‌اندیشند. پس هرکدام به فراخور دریافت خود از وضعیت و حقایق موجود، راهکارهایی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی یا مجموعه‌ای از آن‌ها را ارائه می‌نمایند. به تازگی، پژوهنده ایران‌دوست آقای دکتر بهنام اوحدی، از روی مهر فراوان به میهن و همه اقوام و تیره‌های ایرانی و با آرمان پاسداشت یکپارچگی سرزمینی ایران در این هنگامه دشوار و سرنوشت‌ساز، پیشنهادهایی برای ایجاد دگرگونی‌هایی در تقسیمات کشوری ارائه نموده و برای انتشار به ایران‌نامه سپرده است، تا مورد نقد و ارزیابی پژوهشگران و کارشناسان قرار گیرد. ایران‌نامه نیز ضمن استقبال از انتشار این پیشنهاد، برای انتشار همه دیدگاه‌های موافق و مخالف اندیشمندان در این مورد اعلام آمادگی می‌کند:

در درازای تاریخ دیرین پر فراز و فرودمان، بارها این سرزمین از سوی لشکریان بیگانه مورد تاخت و تاز قرار گرفته و هر بار تکه ای خرد یا پهناور از آن به یغما رفته است. ایران امروزمان تنها بخشی از امپراتوری پرشیای هخامنشیان و ساسانیان است. هم اکنون میهن‌مان در آستانه سرنوشت‌سازی ایستاده است. مدت‌هاست که نقشه بداندیشانه بیگانگان در تجزیه ایران‌مان به پنج کشور و جدا ساختن کردستان، آذربایجان، بلوچستان و خوزستان از مام میهن لو رفته و فاش و آشکار شده است. افسوس و هزاران افسوس که برخی هم‌میهنان نادان خودشیفته و جزم‌اندیش، با هواداری متعصبانه از مرزکشی‌های قومی، قبیله ای، ایلیاتی و ایالتی، به‌سادگی در دام سرویس‌های جاسوسی بیگانه افتاده و در این هنگامه سرنوشت‌ساز تاریخی که ایران و ایرانیان از هر سو در محاصره نیروهای نظامی بیگانگان و محاصره (تحریم) های اقتصادی آن‌ها، دربند و گرفتار شده اند، از هر فرصت و فراغتی برای آسیب‌زدن به تمامیت ارضی و پیشینه تاریخی میهن‌مان سود جسته و بساط خیانت و میهن فروشی می گسترانند.

به باور من، دگرگون ساختن نقشه و نام استان ها - در عین پاسداشت هویت و پیشینه‌ تمدن‌ها و قومیت‌های تاریخی استان‌ها و ولایات ایران‌زمین (همچون سیستان، بلوچستان، آذرآبادگان، کردستان، لرستان، بختیاری، بویراحمد، خوزستان، ایلام، شوش، نیشابور، جندی شاپور، اسپهان و ... )- در خنثی ساختن توطئه بیگانگان برای تجزیه ایران می تواند بسیار سودمند باشد.

بر چنین بنیاد و دیدگاهی، پیشنهاد نخستین خود را بدین‌سان بیان می کنم، تا چه پسند افتد و چه در نظر آید:

۱- دگرگون شدن نقشه و نام استان سیستان و بلوچستان کنونی به دو استان چابهار و زاهدان.

۲- دگرگون شدن نقشه و نام استان خوزستان کنونی به سه استان اهواز، آبادان و زاگرس شمالی (شامل استان کنونی چهارمحال و بختیاری، و شهرهای مسجد سلیمان، شوشتر و دیگر بخش‌های بختیاری نشین { هفت لنگ } شمال استان کنونی خوزستان ).

۳- دگرگون شدن نقشه و نام استان چهار محال و بختیاری به استان زاگرس شمالی (با توجه به الحاق شهرهای مسجد سلیمان، شوشتر و دیگر بخش های بختیاری نشین { هفت لنگ } شمال استان کنونی خوزستان به آن).

4- دگرگون شدن نام استان کهگیلویه و بویراحمد به زاگرس جنوبی.

5- دگرگون شدن نام استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و مرکزی به استان‌های تبریز، ارومیه و اردبیل.

۶ – جدا‌شدن شهرهای کاشان، نطنز، نیاسر، بادرود، آران و بیدگل، آقاعلی عباس، ابیانه و ... از استان اصفهان و گرد آوردن آن‌ها در استان کاشان.

۷- گرد آوردن شهرهای دماوند، رودهن، بومهن، فیروزکوه، آلاشت، سوادکوه، ورسک، زیرآب، پل‌سفید و ... در استانی به نام «فراز».

بی گمان این پیشنهاد می‌تواند از سوی کارشناسان مسئول و مرتبط در وزارتخانه‌های مربوطه دولت و نیز مجلس‌‌شورا و مجمع تشخیص مصلحت مورد ارزیابی دقیق و نکته‌سنجانه از دیدگاه‌های سیاسی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، جامعه ( قوم و بوم ) شناسی، روان شناسی و ... قرار گیرد.

حتا می‌توان به دگرگون ساختن نام دیگر استان‌ها، نیز بنا بر مقتضیات و ضرورت‌های این هنگامه پیچیده و سرنوشت ساز، ژرف و مدبرانه اندیشید.  

نظرات 11 + ارسال نظر
م. مومنی 14 فروردین 1389 ساعت 09:30 ب.ظ

سلام
پیشنهاد میگردد استانهای هم مرز با خلیج فارس به استان فارس شرقی و غربی تغییر نام دهند

میترا 14 فروردین 1389 ساعت 09:38 ب.ظ

با تشکر از آقای دکتر اوحدی
من فکر می کنم خیلی خوب است اگر ما از نام های تاریخی برای نامیدن استان های جدید استفاده کنیم

جواد مفرد کهلان 14 فروردین 1389 ساعت 09:51 ب.ظ http://far-hang.blogspot.com

من این بهنام اوحدی عزیز را نمی شناسم. ما در مراغه به سبب نام و نشان اوحدی زیاد داشتیم و داریم. به هر حال نظر من در باب راه حل اتحاد ایرانیان آن است که به جای طبل ملیت پرستی و مذهب پرستی و ایدئولوژی و فرد پرستی بر کیش مردم پرستی و وطن پرستی بکوبیم. وجود نامبارک دیکتاتوری مذهبی که دست مردم را از تفریحات آزاد و احزاب سیاسی و تشکلهای صنفی مستقل کوتاه کرده ناسیونالیسم محلی خصوصاً در آذربایجان به طور سرسام آوری رشد داده است که میتواند عوارض خطرناکی در سمت تجزیه داشته باشد. دریچه احزاب آزاد که بسته شود. مرضهای این چنینی سریعاً رشد میکنند. انشاءالله که تا دیر نشده بساط قشریون افراط گرای مذهبی از ممکلت بر چیده شود و هوای آزاد دموکراسی کینه و عقب ماندگی سیاسی و فرهنگی را زایل گرداند.

هنگامه 14 فروردین 1389 ساعت 11:13 ب.ظ

درود. دگرگون کردن نام استان ها راه حل تجزیه طلبی نیست. باید اندیشه ها را به سوی میهن پرستی و بالا بردن غرور ملی ایرانی سمت و سو داد. همچنین نباید پسوند -ستان که به چم مکان در زبان فارسی است را از نام استان ها برداشت و برای نمونه سیستان (که نامی افتخار آفرین در شاهنامه است) یا بلوچستان را دگرگون کرد.
به کار گیری نام های دیرین مانند آذرآبادگان و یا فارسی کردن نام ها مانند اسپهان خوب است ولی ما را به آرمان خود نمی رساند و راهکار بنیادین در برابر تجزیه طلبی و دسیسه های دشمنان نیست.

مهدی 15 فروردین 1389 ساعت 12:11 ق.ظ

اندکی به خود آیید تا مضحکه این آقای دکتر را بهتر درک کنید. آذربایجان مرکزی؟ یعنی کجای ایران کنونی؟

ندا 15 فروردین 1389 ساعت 01:36 ق.ظ

معلومه آقا مهدی. از قدیم به تهران میگفتن آذربایجان مرکزی!

شماره انجمن‌هایی که بیانیه نوروز را دستینه کردند به 52 رسید.
این بیانیه در آغاز سال نو خورشیدی و به گرامی داشت نگارش جهانی « جشن بزرگ نوروز» نگاشته شده است شده است.
خواهشمندیم در رسانه‌ای کردن و پخش و گسترش آن، ما را یاری کنید.


انجمن‌هایی که خواستار دستینه نمودن این بیانیه می باشند درخواست خویش را به نشانی رایانامه انجمن جوانان سپید پارس بفرستند چشم به راه و آرزومند پیوستن تان در گروه « ایران بزرگ نوروز بزرگ » هستیم.

(jsp_ir@yahoo.com ) انجمن جوانان سپید پارس www.jsiran.blogfa.com

و یا

(dara.jsp@gmail.com ) من هم ایرانی ام ... www.jsp.parsiblog.com

(rayanameh@iranboom.ir) ایران بوم www.iranboom.ir

(afshari52@gmail.com ) خرده گیری www.khordegiri.blogfa.com


امید است این بیانیه زیربنای جوشش ‌های گسترده‌تر در راستای رسیدن به بنیان نمودن کارگروه « ایران بزرگ نوروز بزرگ» و یک پارچگی بزرگ ایرانیان و ایرانی‌تباران شود

با سپاس

پیوند های مردمی - انجمن جوانان سپید پارس

ساناز - الف 18 فروردین 1389 ساعت 05:02 ب.ظ

واقعا که دستت درد نکنه آقای دکتر مطمئنی خودت از سرویس های جاسوسی خط نمی گیری؟! ایران یعنی بلوچ و سیستانی و آذری و ترک و فارس و کرد و لر .... خوب راه حلی پیشنهاد کردی که اول اقوامشو از بین ببری بعد خودشو !!!
به جای این حرف ها باید به هویت و باورهای اقوام مختلف آنقدر احترام گذاشت که مانند زمان کوروش و داریوش بزرگ همه دوست داشته باشند کنار هم بمانند ........ بدان که با پاک کردن و حذف ملتی نمی توانی آنها را مجبور به کنار هم ماندن کرد .

[ بدون نام ] 23 فروردین 1389 ساعت 12:43 ب.ظ

درود
این بدترین راهی است که می توان در پیش گرفت. یعنی پاک کردن صورت مساله. اگر حاکمیت بخواهد تن به این راهها بدهد بهتر است از راههایی مثل تعدیل رفتارهای ضد فرهنگی و ارتقاء آگاهیهای تاریخی شهروندان در پاسداری از مرزهای فرهنگی کوشش کند. راهی که پایدار تر و سزاوارتر است.
نمونه مشابه تغییر نام را می توانیم در زمان خیابانی و کسروی ببینیم که خیابانی و اطرافیانش پیشنهاد می کردند آذربایجان آذادستان نامیده شود و با نقد هوشیارانه کسروی خنثی شد. کسروی می گفت چرا باید از چاله به چاه افتاد. اذربایجان همین جاست و از حقانیت آن دفاع خواهیم کرد. بنابراین خوزستان یا نامهای مشابه دیگر هم نامهای کهن و تاریخی-فرهنگی هستند باید از حقانیت آنها به شیوه درست دفاع کرد

امید 30 فروردین 1389 ساعت 06:07 ق.ظ

پیشنهاد از این مضحک تر پیدا نکردید؟؟ نویسنده مطلب از چند و چون و کیفیت ارتباطی استانها آگاهی چندانی ندارد و آگاهانه یا ناآگاهانه قصد ترویج شکافهای قومی را دارد. لطفا در مورد تحصیلات نویسنده اطلاعات بیشتری منتشر کنید؟ رشته و گرایش تخصصی شان چیست و از کدام دانشگاه دانش آموخته شده اند؟؟

صلاح 1 اسفند 1390 ساعت 06:39 ب.ظ

SALAM....
B NAZARE MAN SHOMA ENGAR IRANI NISTIN....vase khodeton harchi khastin goftin....in harfa va in taghsimat bachgone chie dg????bro agha shoma khodet b y doctor niazmandi k b halet residgi kone...in charandiad chie k gofti??????iran yani KURDESTAN yani AZARBAYJA yani BALOCHESTAN .vase khodet charnd goftio bghli zorrat part kardi

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد