ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

گزارش عبرت های عاشورا

 

اصفهان، نوروز و گردشگری در عبرت‌های عاشورا

نشریه «عبرت های عاشورا» در تازه‌ترین شماره ( 154) ویژه نامه‌اش با نام «اشاره» که «کمیل کاوه» صاحب امتیاز و مدیر مسئولی آن را بر عهده دارد و به طور رایگان در گستره استان اصفهان توزیع می‌شود با انتشار دو مطلب تامل برانگیز به وضعیت حضور گردشگران در میدان نقش جهان و همچنین نحوه استفاده گردشگران از ایستگاه های دوچرخه در همان میدان پرداخته و خواستار رسیدگی مسئولان به این موضوعات در آستانه نوروز شده است. در نخستین یادداشت با عنوان «فکری برای نوروز» آمده است:

« 5 روز تعطیلی در هفته گذشته و هجوم انبوه مسافران از نقاط مختلف کشور به اصفهان، برای چندمین‌بار فقدان یک دستگاه و یا متولی خاص برای نظارت و رسیدگی فرهنگی به امور مسافران را گوشزد نمود. در اصفهان و در اوج برگزاری نماز جمعه هفته گذشته، مردم نماز گزار اصفهان با تعجب و خون دل، شاهد تردد عده قابل توجهی از عناصر بی بند و بار و بدحجاب بودند که با پوشش و برخی رفتارهای نامناسب، در محل میدان امام (ره) مشغول تردد بوده و متاسفانه دستگاه، مامور و نهاد خاصی نیز در جهت کار فرهنگی و حتی تذکر به این افراد، فعال نبود. در روز بعد از جمعه که مصادف با 28 صفر و حضور دستجات عزاداری در میدان امام (ره) بود نیز، این مناظر با شدت بیشتری قابل رویت و مشاهده بود. اکنون با توجه به نزدیکی به ایام تعطیلات نوروزی و تجربه هرساله در زمینه حضور برخی از مسافران با فرهنگ و پوشش نامناسب، مسئولان محترم باید ضمن برنامه ریزی برای کاری همه جانبه، منطقی و هماهنگ در جهت تاثیرگذاری مثبت فرهنگی بر این مسافران و حداقل جلوگیری از روند تاثیرگذاری منفی در شهر شهیدان، باید متولی خاصی را در این زمینه معین کرده و از تجربیات دلسوزان نیز در این زمینه بهره مند شوند تا خدای ناکرده شاهد تکرار صحنه های مشابه آنچه در روزهای گذشته در اصفهان اتفاق افتاد نباشیم». 

نشریه «عبرت های عاشورا» در ادامه و در یادداشتی دیگر با عنوان «بی توجهی به نظر علماء، چرا؟!» درباره استفاده گردشگران از ایستگاه‌های دوچرخه شهرداری نوشته است:  

«به تازگی افتتاح یک ایستگاه دوچرخه‌سواری توسط شهرداری در محوطه میدان امام (ره) باعث شده است که برخی از توریست‌های خارجی، مسافران داخلی، و حتی خانواده های حاضر در میدان، اقدام به دریافت دوچرخه از این ایستگاه و قرار دادن آن در اختیار زن و دختران همراه خود نموده و از این منظر، صحنه های بسیار نگران کننده و ناهنجاری را در این میدان مقدس به وجود آورده است.

در این مسیر، متاسفانه تذکرات قبلی علما و دلسوزان به مسئولان ذیربط در مورد عدم جواز شرعی و قانونی دوچرخه سواری بانوان، نه تنها ثمری نداشته بلکه با افتتاح این ایستگاه در میدان امام ( ره ) زمینه ای جدی برای این عمل خلاف شرع و عرف، به وجود آمده است.

اکنون مسئولان محترم شهرداری باید پاسخ دهند که در کنار افتتاح این ایستگاه ها، چه تمهیدی برای جلوگیری از سوء استفاده ها و استفاده زنان و دختران اندیشیده‌اند و چرا نسبت به مخالفت علماء و مردم متدین بی توجهند.

به نظر می‌رسد، جمع آوری سریع این ایستگاه در میدان امام ( ره ) و عدم تکرار چنین مواردی، از اولویت های است که مسئولان شهرداری باید به آن توجه کنند».

نظرات 4 + ارسال نظر
شاهپور 5 اسفند 1388 ساعت 11:46 ب.ظ

واقعا نمی دانم گریه کنم یا بخندم یا عبرت بگیرم؟

محمد رضا 9 اسفند 1388 ساعت 07:06 ب.ظ

می دانید که این نشریه در نماز جمعه توزیع می شود؟

مهرداد سپهر 14 اسفند 1388 ساعت 10:26 ب.ظ

درود / به گفته نسل فردا آمار گردشگران خارجی در سال گذشته ۳۴۰ نفر بوده است و این تنها مشتی از خروار دستاوردهای کسانی است که زمین و زمان را دشمن می دانند.جای تاسف است افراد معلوم الحالی که نفس شان برکت آسمان و زمین را گرفته است در این زمانه می توانند به نام نشریه های فرهنگی محملات خود را به مردم کوی و برزن تزریق کنند.

نوید درخشان فر 16 اسفند 1388 ساعت 05:54 ب.ظ http://www.ehia.blogfa.com

با سلام به دوست فضای مجازی پیشکسوت آقای دکتر سپنتا

به راستی جامعه را باید از چنین انحرافاتی نجات داد ،‌ کسانی که با چشمان آلوده خود اطراف را می بینند ،‌ آنچه می بینند را آلوده می دانند
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد