ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

یلدا در کنار سروهای همیشه سبز

 

درخت سرو در شب یلدا به یاد جوانان آزاده میهن

درخت همیشه سبز سرو، در فرهنگ ایران پیوندی جاودانه با مهر تابان دارد و نشان آزادگی و پایداری در برابر سردی و سیاهی و تباهی نیروهای اهریمنی است. از این روی برپایه یک آیین کهن، ایرانیان در بلندترین و سیاه ترین شب سال به امید فرارسیدن صبح صادق، درخت سرو را با نمادهایی از مهر می آراستند و شب یلدا را تا برآمدن پرتوهای زندگی بخش مهر، با همنشینی سروهای آزاد به صبح می رساندند. امسال در شب یلدا، به یاد همه جوانان آزاده ای که در راه آزادی میهن جان سپردند، نهال های درخت همیشه سبز سرو را با روبان های سبز و سپید و سرخ می آراییم و با آرمان های سبز آنها  برای میهن، پیمانی جاودانه خواهیم بست.   

نظرات 2 + ارسال نظر
مریم بانو 7 دی 1388 ساعت 04:51 ق.ظ

یادش بخیر، یلدای پارسال...

مهدی 13 دی 1388 ساعت 03:18 ق.ظ

با درود بر استاد و تحقیقات ارزنده شما.
در سایت چند مقاله مرتبط با گیاهان دیدم و برای من خیلی جذاب. متاسفانه پست الکتونیکی از شما پیدا نکردم تا با شما مکاتبه کنم.
من دانشجوی رشته علموم طبیعی دانشگاه رگنزبرگ آلمان هستم و به مطالعات و عقید باستانی و دیدگاه آنها خیلی علاقه مند هستم. فرموده بودید که در نزد ایرانیان هر ماه یک گیاه را هم به عنوان نماد آن ماه انتخاب کرده اند.مانند مقاله پلنگ مشک. لطف میفرمایید منبعی برای شناخت نام گیاهان مرتبط با هر ماه معرفی نمایید.
من علاقه خیلی زیادی به گل نرگس دارم اما تاکنون منبعی از ایران باستان در این مورد ندیده ام.آیا گل نرگس نیز گیاهی مورد توجه بوده است.
ممنون می شوم نظرات شما را در این مورد بدانم.
به امید ایرانی سبز و پایدار

با درود
نشانی اینترنتی من هست:
drshahinsepanta@yahoo.com
پاسخ پرسش هایتان را برایتان ارسال خواهم کرد
سبز باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد