ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

سرودها و ترانه های ایران زمین: ۱۴ ) سرزمین من

 

سرزمین من !

یکی از ترانه های زیبا و ماندگاری که هنرمندان افغان و ایرانی بارها اجرا کرده اند و هرگز تازگی و طروات خود را از دست نداده، ترانه افغانی « سرزمین من » است. این ترانه فارسی، زبان حال مردم افغان، تاجیک و ایرانی است و از یک درد مشترک تاریخی سخن به میان می آورد. درد مشترک « جدایی » که چاره ای جز « پیوند » ندارد. پیوند پاره های از هم گسسته یک سرزمین پهناور، سرزمین مشترکی که متعلق به مردم هم ریشه تاجیک، ایرانی و افغان خواهد بود. « دریا دادور » هنرمند توانمند ایرانی ترانه « سرزمین من » را با گویش افغانی بازخوانی کرده است و با سرود و صدایش از « بی سرودی و بی صدایی » این سرزمین مشترک پهناور در این روزها می خواند. این ترانه ماندگار را می توانید از اینجا بردارید و متن آن را در ادامه بخوانید:

بی آشیانه گشتم
خانه به خانه گشتم
بی تو همیشه با غم
شانه به شانه گشتم
عشق یگانه من
ازتو نشانه من
بی تو نمک ندارد
شعرو ترانه من

 
سرزمین من
خسته خسته از جفایی
سرزمین من
دردمند بی دوایی

سرزمین من
بی سرود و بی صدایی
سرزمین من

سرزمین من
کی رگ تو را گشوده؟
سرزمین من

کی به تو جفا نموده؟

سرزمین من

خنده های تو ربوده ؟
سرزمین من



ماه و ستاره من
راه دوباره من
درهمه جا نمیشه
بی تو گذاره من
گنج تو را ربودند
از برعشرت خود
قلب تو را شکستند
هرکه به نوبت خود

سرزمین من

مثل چشم انتظاری

سرزمین من

مثل قلب داغداری

سرزمین من

مثل دشت پُرغباری

سرزمین من

سرزمین من
خسته خسته از جفایی
سرزمین من
دردمند بی دوایی

سرزمین من
بی سرود و بی صدایی
سرزمین من

 

سرزمین من
کی رگ تو را گشوده؟
سرزمین من

کی به تو جفا نموده؟

سرزمین من

خنده های تو ربوده ؟
سرزمین من

سرزمین من

مثل چشم انتظاری

سرزمین من

مثل قلب داغداری

سرزمین من

مثل دشت پُرغباری

 

سرزمین من
سرزمین من

سرزمین من

سرزمین من

نظرات 3 + ارسال نظر

اینبار می خواهم غدیر را به گونه ای دیگر به شما تبریک گویم

حسا الدین 13 آذر 1388 ساعت 03:17 ب.ظ http://www.haniran.persianblog.ir

درود و سپاس برای همه مطلب و لینک های خوبی که ر سایت قرار می دهید
امیدوارم که همیشه پاینده و پیروز باشید
به امید روزهای خوبتر برای میهن و هم میهنان

یاغش کاظمی 17 آذر 1388 ساعت 01:12 ق.ظ http://www.asha.blogsky.com

درود.
مانند ِ شما و دوستان ِ دیگر، ولی به شیوه ی خود، به پیشواز "یلدا" رفته ام:
اندر احوال ِ رصد خورشید در چهارتاقی نیاسر
http://www.asha.blogsky.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد