ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

روز جهانی کورش بزرگ

 

منش کورش بزرگ

راهگشای جنبش آزادی خواهی مردم ایران

کورش در سرزمین مهر دیده به گیتی گشود و در این سرزمین بالید. سرزمینی که آیین مهر هزاران سال در رگ و ریشه مردمانش جاری بوده و هست و از اینجا به بخش های گسترده ای از جهان دیروز و امروز گسترش یافته است. از این روی، در روزگارانی که حاکمان ستم پیشه به شمار بی گناهانی که در کشورگشایی ها کشتند، می نازیدند، منشور آزادی بخش کورش بزرگ، نوید بخش آزادی ملت ها شد و مردمان سرزمین هایی که تشنه صلح و عدالت بودند یکی پس از دیگری دروازه های سرزمین خود را بر روی کورش و یارانش و پیام صلح و دوستی جهانی آنان، گشودند و چنان شد که آوازه « کورش » فرزند برومند فرهنگ ایران به عنوان بزرگترین ناشر حقوق بشر در سراسر جهان پیچید و دیروز و امروز دوست و دشمن جایگاه بلند او را در گسترش عملی و فکری حقوق بشر در جهان ستوده و می ستایند. مشعل حقوق بشری که کورش بزرگ برافروخت هنوز نیز روشنی بخش زندگی ملت های سیه روز و دربند است، همچنین همگرایی همه جانبه همه اقوام و تیره های ایرانی و دوستداران فرهنگ ایران زیر پرچم همبستگی ملی از بزرگترین دست آورهای هنر رهبری کورش بزرگ است.

گرچه همواره پیوندی ناگسستنی بین اندیشه های کورش با  مردمان سرزمین مهر وجود داشته و دارد اما منش کورش بزرگ از همان روزگاران تا امروز دشمنانی نیز داشته و دارد و با ستیزه جویی های بیگانگان و دست نشاندگان آنان رو در رو بوده است.

به سخن دیگر کسانی که در آن زمان یا امروز در صف اول مرزبندی و ستیز با منش کورش بزرگ بوده و هستند، آنانند که یا پرچم وحدت و همبستگی ملی را که کورش در این فلات پهناور گسترد مانع پندارهای تجزیه طلبانه خود می دانند و یا اندیشه های بنیادین حقوق بشری کورش را در ستیز با خودکامگی و سلطه سیاسی، فرهنگی و مذهبی خود می یابند.

پس چنین می نماید که همچنان بهترین راه ستیز با خودکامگان و همچنین دشمنان همبستگی ملی، گسترش اندیشه های صلح جویانه کورش بزرگ و الگوبرداری از روش او در توسعه بنیان های حقوق بشر و همگرایی ملت های زیر ستم است و این همان منشی است که  آزادی خواهان در ایران امروز پیوندی تنگاتنگ با آن دارند و الگوی جنبش های مدنی خویش ساخته اند.

گرامی داشت روز جهانی کورش بزرگ در ایران و سراسر جهان با تلاش گسترده گروه های مردمی، سازمان های غیردولتی جوانان، رسانه های همگانی و بیش از همه کمیته جهانی نجات پاسارگاد، در هنگامه بگیر و ببند و سرکوب جنبش های مدنی و آزادی خواهانه، بهترین پیش برنده و راهگشای جنبش آزادی خواهی مردم و نوید بخش عزم ملی برای دست یابی به جامعه ای مردمسالار بر پایه روش و منش کورش بزرگ است.

جشن روز ملی کورش بزرگ بر همه ایرانیان آزاده و دوستداران صلح جهانی فرخنده باد.

نظرات 6 + ارسال نظر
رویا 7 آبان 1388 ساعت 03:32 ب.ظ http://hoveydar.blogfa.com

سلام
روز کوروش بزرگ بر همه شاد باد

poopak 12 آبان 1388 ساعت 10:23 ب.ظ

شاید همگان ندانند که بزرگی کورش به میانه روی،روشن بینی و اندیشمندی مهربانانه ی او بوده است.به راستی داشتن چنین ویژگی هایی برای یک فرمانروای بزرگ بایسته است.
با سپاس از شما که بزرگان را ارج می نهید.

بادرود 15 آبان 1388 ساعت 02:59 ق.ظ http://dehgani.persianblog.ir

حالا که صحبت از انتقال پایتخت است بهترین پایتخت پاسارگاد

مدیار 18 آبان 1388 ساعت 12:36 ق.ظ

نیاز به ایمیل شما دارم دوست عزیز. در وبلاگتا نیست

drshahinsepanta@yahoo.com

علی 22 آبان 1388 ساعت 01:15 ق.ظ http://mn1mn2.blogfa.com


آیا ممکن است احکامی مانند سالهای اول انقلاب آغاز یک روند خطرناک اعدام باشد؟
وضعیت با ان زمان کاملا تفاوت کرده است. ما در عصر اطلاعات رسانی هستیم. سی سال پیش اینترنت و تلفن های همراه دردسترس نبود. هر اتفاقی که در هر گوشه جهان رخ می دهد همه مردم جهان مطلع می شوند. اعدام هایی که در سالهای اول انقلاب رخ داد دیگر نمی تواند تکرار شود. چرا که جهان به آنچه که درهر کشوری رخ می دهد حساس است وعصر اطلاع رسانی در کوچکترین فاصله خبر را به همه جا می رساند
شما چه نظری داری ؟
شاد باشید پرتوان قلمتان اکنده از بروز شناسنامه های پنهان وطن

میلاد 6 آبان 1389 ساعت 02:34 ب.ظ

سلام دوستان من خیلی وقته توی اینترنت و بحث ها میبینم خیلی جاها نوشته شده
نقل قول:
29 اکتبر روز جهانی کوروش کبیر است و این روز فقط در تقویم ایران نیست؟


ولی این روز توی تقویم سازمان ملل نیست یعنی جایی که تمام روز های جهانی نوشته شده معتبر هم هست






اینم لینک صفحه تقویم سازمان ملل
http://www.un.org/events/calendar/index.asp?OrgID=0
میتونید خودتون برین ببینید
کسی میتونه بگه مشکل از کجاست از تقویم سازمان ملل هست یا یه دروغ بزرگ هست که داره ذهن هزاران کاربر ایرانی رو بازی میده

درود
دوست گرامی
روزهای جهانی تنها آنهایی نیستند که در تقویم سازمان ملل ثبت شده باشند. چون همانطور که می دانید این سازمان در ارتباطی تنگاتنگ با دولت ها کار می کند و گاهی که دولت ها نمایندگان واقعی ملت ها نیستند ، خواسته ها و آرمان ها و دلبستگی های یک ملت یا ملت ها در مصوبات آن سازمان جایی ندارد.
روز هفتم آبان را روز جهانی کورش می نامند چون در چنین روزی در سراسر جهان از ایران گرفته تا اروپا و آمریکا، از روی مهر، یاد و نام کورش بزرگ را گرامی می دارند و این اهمیتش از ثبت در تقویم سازمان ملل بیشتر است.
چه بسا روزهایی که در تقویم سازمان ملل ثبت است اما ملت ها کمتر نامی از آن شنیده اند.
مهم این است که این روزهای ملی در قلب ملت ها ثبت باشد نه بر روی کاغذها و سایت های سازمان ملل!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد