ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ثبت جشن جهانی نوروز

 

جشن جهانی نوروز و ردیف های موسیقی ایرانی ثبت جهانی شدند

جشن بزرگ نوروز که با همه جلوه های شاد و شورانگیزش هرسال درآغاز بهار به زندگی ایرانیان رنگ و بویی دیگر می دهد، سرانجام به فهرست میراث ناملموس جهان پیوست. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، تشکیل پرونده ثبت جهانی نوروز حدود سه سال قبل با شرکت حدود 10 کشور منطقه که بیشتر آن ها همسایگان ایران هستند، آغاز شد و در نهایت با حضور 7 کشور به ثبت رسید. این کشورها عبارتند از: ایران، هند، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، پاکستان و ترکیه. البته کشورهای تاجیکستان و افغانستان که مراسم نوروز در آن ها برگزار می شود در تشکیل این پرونده نقش نداشتند چون تاجیکستان هنوز به عضویت کنوانسیون میراث ناملموس جهانی در نیامده است و افغانستان نیز به تازگی به این کنوانسیون ملحق شده و نتوانست خود را برای همکاری در این پرونده آماده کند. در پرونده ثبت نوروز تمام ریز نکاتی که در برگزاری آیین نوروز وجود دارد دیده شده است. این ریز نکات قبل و هنگام مراسم نوروز از قبیل خانه تکانی، هفت سین و حتی پخت وپزهای زمان عید و غذاهای سنتی این روز را شامل می شود.

بر پایه این گزارش ،همچنین ردیف موسیقی سنتی ایرانی به عنوان چهل و پنجمین اثر جهانی بعد از نوروز دومین اثر میراث ناملموس جهانی شناخته شد. ردیف موسیقی سنتی موسیقی کلاسیک ایرانی مجموعه الگویی بنیادی است که برای اجرای موسیقی بداهه پردازی و آهنگ سازی و در حقیقت چند مجموعه از آهنگ محسوب می شود. گوهر موسیقی کلاسیک ایرانی بازتاب و نوعی تفکر زیبایی شناسی ایران نسبت به موضوعات مختلف در قالب موسیقی مطرح می شود. ردیف موسیقی وسیله ای برای حفظ و انتقال میراث فرهنگی ایران در قالب ساختارهای زیبایی شناختی است که به طور شفاهی از استاد به شاگرد منتقل می شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
لطف ا...حاجی هاشمی ی - م 11 مهر 1388 ساعت 12:34 ق.ظ

با درود و سپاس فراوان از آگاهی رسانیهای ارزشمند شما سرور گرامی ُ. اگر اگاهی رسانی ها و زحمات فرهیختگانی چون جنابعالی( بویژه شمامیهن پرست مهربان) نبود بنده با اطمینان میگویم دست یابی به اینگونه پیروزیها بسیار مشکل تر و در درزای زمان بیشتری امکان تحقق داشت.
و سر انجام جهان و جهانیان در خواهند یافت که در پس فرهنگ تحمیلی تازیان براین سرزمین فرهنگ ارزشمند دیگری نیز وجود داشته و دارد به امید هرچه آگاه ترشدن جهانیان از این فرهنگ بی همتا. سربلند و پیروز باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد