ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

خانه های قدیمی جلفای نو

 

خانه های کهنسال جُلفای اصفهان  

40 سال پیش اصفهان دارای هزار خانه تاریخی و با ارزش بود که بسیاری از آنها به خاطر مدیریت غلط و ناکارآمد سازمان میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان در 30 سال گذشته از بین رفته و تنها یک سوم این خانه‌ها باقی مانده‌اند. از بیشتر خانه های قدیمی باقی مانده نیز زندگی و پویایی رخت بربسته است و اگر چاره ای برای نگهداری از این گنجینه ها اندیشیده نشود به زودی شاهد فروریختن بیشتر این خانه های فرهنگ و  هنر و معماری خواهیم بود و شهر تاریخی اصفهان برای همیشه از داشتن پنجره های رنگارنگ و درهای چوبی و گچ بری های چشم نواز که بسیاری از آن ها یادگار هنرمندان دوره صفوی و قاجاری هستند، محروم خواهد شد. یکی از محله ای قدیمی اصفهان که تعدادی از این خانه های کهنسال را در آغوش خود جای داده ، محله ارمنی نشین جلفاست که در خانه های آن اوج زیبایی آمیزش هنر هنرمندان ارمنی و مسلمان را به خوبی می توان دید. در این راستا، پژوهشگر نامدار اصفهانی ارمنی آقای « لئون میناسیان » پژوهشی انجام داده اند با عنوان « نگاهی مختصر به خانه­های قدیمی جلفای نو اصفهان » که توسط آقای « جوزف آقابابایان » از ارمنی به فارسی ترجمه شده و دوست پژوهشگر آقای « مهندس مهدی رازانی » نیز آن را ویراسته و یادداشت هایی برآن افزوده اند که به همت تارنمای نجات پاسارگاد منتشر شده است و همه خوانندگان ایران نامه را به مطالعه این پژوهش ارزشمند فرا می خوانم.   

نظرات 2 + ارسال نظر
میلاددهقان 4 مهر 1388 ساعت 03:26 ق.ظ http://milad.cov.ir

درود بر شما
جناب سپنتا شوربختانه این روند تخریب ها در استان خوزستان بسیار شدید شده و هر چه دوستداران میراث فرهنگی ایران زمین فریاد می زنند صدا به جایی نمی رسد بوِیژه در این هیاهوی مسائل سیاسی همه چیز کمرنگ شده است.
پاینده ایران

درود
نباید از گفتن و نوشتن و فریاد زدن خسته شد.
باید از هر راهی که می توانیم به آگاهی رسانی در مورد تخریب میراث فرهنگی و طبیعی وجب به وجب این مرز پر گهر پرداخت.
همچنین باید به هر زبان ارزش های معنوی و مادی این گنجینه های تکرار نشدنی را برای مردم و مسئولان بی مسئولیت باز گو کرد و وجدان های خفته را بیدار کرد تا همگان در این موارد بیشتر احساس مسئولیت کنند.
بگویید و بگویید و باز هم فریاد بزنید و هرگز از رهسپردن در راهی که در آن گام گذاشته اید خسته و نا امید نشوید و مطمئن باشید به آرمان های خود دست خواهید یافت.
شاد و پیروز باشید

سلام دکتر جان . به من هم سری بزن.
محمدرضا زادهوش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد