ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

برپایی کارگاه دیگری در پل خواجو

 

گزارشی از آخرین وضعیت پل خواجوی اصفهان:

احتمال تخریب های بیشتر در پل خواجو وجود دارد

« مگر کار به اصطلاح مرمت پل خواجو هنوز به پایان نرسیده است؟ » این پرسشی است که شهروندان اصفهانی که امروز از کنار این پل تاریخی می گذرند از یکدیگر می پرسند و علت آن هم این است که پس اعتراض های مردم و کارشناسان غیر دولتی به روند مرمت شتابزده پل خواجو و با برچیده شدن کارگاه غیر استانداردی که توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری در بخش شمالی پل برپا شده بود، انتظار می رفت که دست کم تا تصویب یک طرح جامع علمی جهت مرمت اصولی پل، دیگر سازمان نوسازی و بهسازی اجازه نداشته باشد که با دخالت های غیرکارشناسانه خود آسیب های جبران ناپذیری به این اثر تاریخی و میراث فرهنگی وارد آورد. اما متاسفانه کارگاه دیگری به ظاهر با همان مشخصات غیرفنی در بخش جنوبی پل و درست روی ردیف پله ها در حال برپا شدن است و این نگرانی وجود دارد که عملیات « نوسازی و بهسازی » در بخش جنوبی پل نیز بر دامنه این آسیب ها بیافزاید.

نکته نگران کننده دیگر این که اگرچه کارگاه بخش شمالی برچیده شده اما ردیف سوم پله ها در حالی که ملات بین سنگ های آن با دست خارج شده، بدون محافظ و تنها با کدگذاری با اسپری آبی رنگ به حال خود رها شده اند و این کار بیش از گذشته سنگ ها را آسیب پذیر کرده است.

به نظر می رسد که رها کردن ردیف سوم پله های بخش شمالی به حال خود در حالی که ملات آن ها را خارج کرده اند به منظور فریب افکار عمومی و توجیه عملکرد مرمتی انجام شده است تا به این روش به رهگذران و بازدید کنندگان القاء کنند که در این نمونه ترمیم نشده مشخص است که پله ها پیش از ترمیم چنین وضعیت نامطلوبی داشتند و به همت دستان توانای شهرداری ترمیم شدند و از نابودی نجات یافتند. اما واقعیت این است که این کار، صحنه سازی کودکانه و مستند نگاری ناشیانه ای بیش نیست و کسانی جز مدیران ناکارآمد شهرداری و میراث فرهنگی را نمی تواند بفریبد.  

          

                   کارگاه دیگری در بخش جنوبی پل خواجو در حال برپا شدن است

       

       

       

         

               ردیف سوم پله ها در جبهه شمالی که ناشیانه صحنه سازی شده است      

نظرات 4 + ارسال نظر
احسان رعنایی 15 شهریور 1388 ساعت 09:21 ب.ظ

درود بر شما

متاسفانه هنوز باور نداریم که اصفهان ما در دست باندی کثیف است که نیروهایش در شهرداری، شورای شهر، سازمان مترو، سامان گستر و اخیرا میراث فرهنگی توزیع شده اند واز طرف این افراد، آجری بر آجر گذاشته نمی شود مگر منافع ایشان تامین گردد.
اشکال کار از ماست. نابودی میراث فرهنگی و طبیعی شهر و تمامی جنایات فرهنگی و صحنه سازیها و ... آیینه تمام نمای بی سوادی و بی خبری ما شهروندان است.

برقرار و سربلند باشید

لطف ا...حاجی هاشمی ی - م 16 شهریور 1388 ساعت 01:42 ق.ظ

در برشما استادگرامی
گفتنی ها را همه فرمودید و نوشتنیها را همه مرقوم فرمودید . هشدار ها را دادید و راهنماییها را همه پیش پای حضرات نهادید . ولی این جماعت برای تخریب تشریف آوده اند و کار خود را نیز درست انجام میدهند . اگر روزی صفویها ماموریتی داشتند روز دیگر قاجار ها ماموریتشان بر باد دادن میهن بود . پیروز وسربلند باشید

ایمان 16 شهریور 1388 ساعت 07:08 ق.ظ

ممنون عالی بود
در تارنمای جبهه همبستگی خلیج فارس منتشر شد

رابعه 23 مهر 1388 ساعت 11:53 ق.ظ http://amitis64.blogfa.com

واقعا چرا این ریختیه؟ چرا باید پل خراب بشه؟
امیدوارم نسل بی عقل جامعه توسط یه زلزله ی ۱۰ ریشتری دچار استحاله بشند. که همین فرهنگ قدیمی که باعث افتخارمونه رو هم از دست ندیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد