ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

تخریب تخت جمشید

 

سنگ جان پناه پلکان شمالی کاخ شورای تخت جمشید متلاشی شد

در اثر انتقال غیر کارشناسی و عدم استفاده از نیروهای متخصص هنگام جابجایی یکی از سنگ های جان پناه پلکان شمالی کاخ شورای محوطه تاریخی تحت جمشید( کاخ پارسه ) سنگ مذکور در اثر سقوط به زمین متلاشی شده است. به گزارش خبرنگار مهر، این اتفاق هفته گذشته هنگام جابجایی سنگ مذکور و در اثر عدم استفاده از لوازم و امکانات تخصصی و نیروهای متخصص رخ داده است. بر اساس مشاهدات شاهدان عینی سنگ جان پناه پلکان شمالی کاخ شورای تخت جمشید هنگام جابجایی با جرثقیل به زمین پرتاب شده و علاوه بر شکستگی از قسمت مرکزی بخش هایی از آن به بیش از 10 قطعه تبدیل شده است. این در حالی است که اغلب کارشناسان مرمت و میراث فرهنگی معتقدند که به کارگیری جرثقیل های مکانیکی که اساساً در کارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند در مرمت آثار تاریخی امری غیرکارشناسی و غیر تخصصی است. محوطه باستانی تخت جمشید مهمترین اثر باستانی ایران است که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

نظرات 3 + ارسال نظر
مهرک 11 خرداد 1388 ساعت 08:44 ب.ظ http://1lahze.blogfa.com/

سلام
گاهی که صحبت از قاچاق میراث فرهنگی و آثار باستانی به خارج از کشور می شود آن چنان تعصبی از سوی مسئولین می بینیم که اگر در این جا زندگی نمی کردیم برایمان مشتبه می شد که چه دلسوزانی داریم! اما ظاهرا قاچاق آثار باستانی هم همچون دیگر مسائل، فقط جنبه ی سیاسی اش مدنظر است و بس وگر نه چیزی که قرار است از بین برود چه از کشور خارج شود و چه در کشور ( خواسته یا ناخواسته) نابود شود!!!!

ابولفضل یکانی 13 خرداد 1388 ساعت 11:45 ق.ظ

زمانی که آثار تاریخی آذربایجان توسط عمال رفسنجانی قاچاق می‌شود و کسی ککش هم نمی‌گزد و یا زمانی که آثار تاریخی ماقبل ورود آریاییان به ایران به عمد تخریب می‌شود خدا هم برای تبیه فارس‌های شونیست و ضد عرب ، کرد و ترک این بلا را بر سر شما می‌اورد . به چند ساله که تا این اندازه در این هوای گرم دلم خنک نشده بود.ها!ها!ها!
کوروش کبیر هم که ... فلانه با این کار استخوناش تو قبر لرزید...

هم میهن گرامی
من همان اندازه از تخریب آثار تاریخی استان فارس نگران و اندوهگین می شوم که از چپاول آثار تاریخی آذربایجان اندوهگین و نگران هستم.
این ها همه نه متعلق به یک قوم یا ملت بلکه متعلق به همه بشریت و میراث مشترک بشری است.
ما نباید تاریخ را به دو پاره " ماقبل ورود آریاییان" و " بعد از ورود آریاییان" تقسیم کنیم . نتیجه این خط کشی های اشتباه ظهور اندیشه های افراطی مثل شوونیسم است که از هر نوعش چه شوونیسم پارس چه شوونیسم ترک، امروز نتیجه ای جز به هدر دادن وقت و انرژی ملت ها و عقب مانده نگه داشتن آنان ندارد.
کسانی چون کورش و آتاتورک و بسیاری دیگر از چهره های مطرح و دوست داشتنی تاریخ اگر صفات پسندیده انسانی و ویژگی های برجسته ای داشته اند که باعث شده نامشان در تاریخ به نیکی ثبت شود پس قطعا از این شایستگی برخوردارند که همه ملت های آزاده جهان آن ویژگی های برتر آنان را بستایند و از روش آن ها برای اداره کشورها الگو گیرند.
آن ها مرده اند و از این دنیا رفته اند پس به جای این که خوشحال یا اندوهناک باشیم از این که استخوان های پوسیده آن ها در قبر بلرزد ما باید از سرنوشت نگران کننده ای که در انتظار ملت هایمان است برخود بلرزیم.
در هنگامه ای که کشور های کوچک دنیا در اروپا و آمریکا به سوی همگرایی و ایجاد اتحادیه های بزرگ اقتصادی و سیاسی حرکت می کنند ، تاسف آور نیست که ما از هر فرصتی برای فاصله انداختن بین خودمان استفاده می کنیم؟
ادامه این روش نتیجه اش همان چیزی است که شما را ناراحت کرده یعنی قاچاق و چپاول آثار تاریخی و هویت آذربایجان توسط افراد فرصت طلب و سودجو و رانت خوار و در یک فضای بی اعتمادی و دشمنی صدای کسی هم در نخواهد آمد و به قول شما کک کسی هم نمی گزد.
پس بیاییم با تغییر این روش ناکارآمد و مخرب به جای تفرقه و دشمنی از همبستگی و همگرایی سخن بگوییم.

میلاد 15 خرداد 1388 ساعت 01:09 ب.ظ

آن که بر در می کوبد شباهنگام
به کشتن چراغ آمده است .
هدف جمهری اسلامی همینه عزیزم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد