ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

گزارشی تازه از سرستون ساسانی اصفهان

 

آخرین گزارش از سرستون ساسانی اصفهان

پس از انتشار گزارش پیشین درباره وضعیت نگران کننده سنگ سازه های تاریخی اصفهان که در گوشه ای از باغ چهلستون در بدترین شرایط به حال خود رها شده اند و به ویژه ابراز نگرانی از سرنوشت سرستون ساسانی اصفهان، مهندس مهدی رازانی کارشناس مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی، برای یافتن اطلاعاتی از وضعیت این سرستون به تکاپو پرداخت و نتیجه این پیگیری ها را چنین بیان نمود : " من از دوستداران میراث فرهنگی که دلسوزی و علاقه مندی آن­ها باعث بالا رفتن درک و حساسیت­های عمومی نسبت به ارزش­های آثار و ابنیه تاریخی می گردد، سپاسگزارم. انتشار گزارشی درباره وضعیت سرستون ساسانی اصفهان، حساسیت­های بسیاری از علاقمندان به هنر و میراث فرهنگی را که پیش از این، از غم به تاراج رفتن آثار ملیِ دیگری همچون آثار فلزی غار کلمانکره لرستان در اواسط دهه 70 ، سنگ­های صابونی تمدن جیرفت مابین سال 81-1379 و اخیراً سر سرباز هخامنشی و فروش آن در حراج­های بین­المللی، آزرده خاطر شده بودند، برانگیخت. از این روی وضعیت امروزین سرستون را از برخی مسئولین امر از جمله سرکار خانم فاتحی مدیر موزه­ چهلستون جویا شدم که به گفته وی سرستون ساسانیِ نگهداری شده در کاخ چهلستون پس از شرکت در نمایشگاهی در خارج از کشور دوباره به کاخ چهلستون بازگشته است و در محوطه داخلی کاخ قرار دارد و طبق گفته­های وی قرار است به زودی در ایوان غربی کاخ به­همراه دیگر سنگ های تاریخی موجود در باغ، ساماندهی و به نمایش گذاشته شود و به خاطر آن که تا پیش از آغاز طرح ساماندهی، این اثر دوباره به گوشه­ باغ باز نگردد، هنوز بسته­بندی آن باز نشده است."

 

تصویر یک – سرستون ساسانی اصفهان پیش تر به صورت وارونه در گوشه باغ چهلستون بود

سرستون ساسانی اصفهان، سنگ سازه ای با ارتفاع 68 سانتیمتر است که بر یک رویه آن نگاره ای از نیم تنه شاهنشاه ساسانی و در سمت دیگر نقشی از آناهیتا دیده می شود. دو ضلع دیگر آن نیز دارای نقش هایی از گل و بوته می باشد. قسمتی که نقش آناهیتا را بر خود جای داده شکسته شده و صورت نقش را از میان برده اند ولی قسمتی از موهای او که بر شانه ریخته و هاله ای که برگرد او قرار دارد، هنوز دیده می شود. هاله دور سر او عبارت است از دو دایره تو در تو که نقش زبانه های آتش بر خود دارد و به عقیده دکتر علیرضا جعفری زند، باستان شناس، این هاله در نمونه سرستون موزه ایران باستان و نمونه های طاق بستان و هیچ نقش برجسته شناخته شده دوره ساسانی، تاکنون دیده نشده است و در واقع منحصر به فرد است.

دکتر جعفری زند در کتاب « اصفهان پیش از اسلام» طرح هایی از نگاره های شاهنشاه ساسانی و آناهیتا بر سرستون ساسانی اصفهان ارائه می دهد:

 

تصویر دو- طرحی از نگاره شاهنشاه ساسانی بر روی سرستون اصفهان

 

تصویر سه- طرحی از آناهیتا بر روی سرستون ساسانی اصفهان

دکتر محمد مقدم نیز در کتاب « جستار درباره مهر و ناهید » طرحی کامل شده از همین نگاره آناهیتا در سرستون ساسانی اصفهان را به نقل از Herzfeld ارائه می کند که به نظر می رسد برای جبران اشتباه چاپخانه باید آن را با گردش از راست به چپ نگاه کنیم تا دقیقا با نگاره روی سرستون منطبق باشد.

 

تصویر چهار- طرحی از نگاره آناهیتا بر سر ستون، برگرفته از "جستار درباره مهر و ناهید"

 

تصویر پنج – به نظر می رسد تصویر قبلی، به این شکل به نمونه اصلی نزدیک تر است

نکته دیگر این که به تازگی اظهار نظر نادرستی از سوی فردی به نام رضا مرادی غیاث آبادی که مدعی شده اختر باستان شناس است، درباره این اثر تاریخی منتشر شد که سرستون بودن آن را منکر شده و بدون ارائه دلایل و شواهد، مدعی "پایه ستون بودن" آن شده است. او در این مورد در وبلاگش نوشته است: 

« ... در خبری از احتمال مفقودشدن «سرستون» های ساسانی کاخ چهل ستون اصفهان سخن گفته شد و تحلیل و بررسی‌هایی پیرامون آن سرستون‌ها و نگاره‌های بر روی آن. اما آنچه که در باره آن سخن می‌رفت و عکس‌های فراوانی نیز پیوست آن بود، « پاستون » های ساسانی بود و نه سرستون. من نمی‌دانم چگونه ممکن است کسانی که فرق سرستون و پاستون را نمی‌دانند، درباره آن شرح و تحلیل بنویسند. مانند این است که کسی فیزیولوژی بدن انسان را توصیف کند اما فرق سر از پا را تشخیص ندهد. خدا را هزار مرتبه شکر که اگر در تولید همه چیز عقب افتاده‌ایم، لااقل (به کوری چشم دشمنان دین و ملت) میلیون‌ها نفر مورخ و باستان‌شناس تولید فرموده‌ایم...»

  در مورد این اظهار نظر عجیب باید چند نکته را یاد آور شد. نخست آن که تاکنون دیده نشده که تصویری از شاهنشاه و آناهیتا در روی پایه ستون نقش شده باشد و این موضوع هم از نظر عقلی و هم نظر اصول معماری ایرانی پذیرفتنی نیست. دوم این که اگر بخواهیم بپذیریم که این سنگ سازه "پایه ستون" است پس برای آن که روی زمین استوار بماند باید قاعده بزرگ تر را روی زمین قرار دهیم که به این ترتیب باید تصور کنیم که طراحان آن، نگاره های شاهنشاه و آناهیتا را وارونه روی سازه نقش کرده اند که این هم بعید به نظر می رسد. افزون بر این طرح ساده ای که دکتر جعفری زند ارائه نموده، به روشنی نحوه قرار گرفتن این سر ستون بر روی ستون را نشان می‌دهد.  

 

تصویر شش- نحوه قرار گرفتن سرستون بر روی ستون

 

 

عنوان فرعی: نقد ادعاهای نادرست رضا مرادی غیاث آبادی درباره سرستون ساسانی اصفهان

نظرات 2 + ارسال نظر
محمود دهقانی 3 خرداد 1388 ساعت 11:58 ق.ظ http://dehgani.persianblog.ir

با درود و سپاس از زحمات فرهنگی شما

ر 20 خرداد 1388 ساعت 11:06 ق.ظ

خوش آمدید!
اگر یکی از مشتاقان کتاب هستید بزرگترین خوشبختی جهان را دارا هستید. ژول کارتی

کتاب تبریز شهر کهن تاریخ را به دوستانتان معرفی کنید.

کتاب از فصول متعددی تشکیل شده که هر کدام اطلاعات مفید و مطالب مستند بیشماری درباره تبریز دارد. با عنایت به اینکه فعلا در آذربایجان کسی به کتاب و کتابخوانی چندان توجهی نمیکند اما توصیه می شود کتاب تبریز شهر کهن تاریخ را از کتابفروشیهای معتبر تهیه کرده و آنرا مطالعه کنید. انشاءالله
در صورت تمایل برای تهیه کتاب تبریز شهر کهن تاریخ (چاپ دوم با تغییرات و تکمله) به انتشارات اختر به آدرس تبریزـ اول خیابان طالقانی (تلفن 5555393 ـ0411) مراجعه نمایید.
متشکرم
rahnama54.persianblog.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد