ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

عصارخانه صفوی زباله دانی شد

 

عصارخانه صفوی زباله دانی شد

 به گزارش محمد مهدی حبیبی در پایگاه آگاهی رسانی نجات پاسارگاد: چهارشنبه بازار که یکی از بازارهای سه گانه پر رونق و محلی همایون شهر ( سِده پیشین ) است، از زمانی اهمیت پیدا کرد که بخشی از سقف عصارخانه زیر زمینی چهارشنبه بازار در اسفند هشتاد و شش فرو ریخت و عصارخانه چهارشنبه بازار که متعلق به زمان صفویان است از زیر زمین نمایان شد. به زودی این خبر در میان مردم و مسئولین شهری پیچید و در 18/12/86 تارنمای chn.ir خبری خوشحال کننده زیر عنوان " کشف یک عصارخانه از زمان صفوی " از زبان ایمان پیمان (نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان همایون شهر اصفهان) درج کرد و آن این که: « طرح حفاظت از این اثر ارزشمند به صورت اوژانسی و تعیین حریم تاریخی این اثر ارزشمند با همکاری فرمانداری و شهرداری خمینی شهر از اقدامات انجام شده در طی چند روز  اخیر است.» و در جایی دیگر از این گزارش آمده است: « کارشناسان با تحقیق و اثبات این که این اثر تاریخی مربوط به دوره صفوی است نسبت به ثبت این اثر ارزشمند اقدام کردند.»

    

اما حتما در عکس ها که بیستم فروردین هشتاد و هشت گرفته شده می بینید که اورژانس حکومت برای میراث تاریخی ما چقدر دیر قرار است برسد و شاید هیچگاه این اورژانس به این اثر ارزشمند نرسد و همچنان عصارخانه چهارشنبه بازار در زیر باران و رفت آمدهای ماشین های سنگین باقی بماند.

     این عصارخانه در زیر بازاری است که از دیر زمان تا امروز محل کسب بازاریان محلی بوده است. به نظر می رسد که تا حدود چهل سال پیش در آن کار گرفتن روغن از دانه های روغنی برقرار بوده اما به دلیل آب افتادن در این محل دیگر قابل استفاده نبوده و به همان حال رها شده است. شهرداری همایون شهر با وجود آگاه بودن از این عصارخانه زیر زمینی بارها بخش هایی از آن را که فرو می رفت با خاک پر می کرد و روی آن آسفالت می کشید؛ به طوری که بخش بزرگی از 2-3 هزار متر مکعب آن ویران شده است و قابل بازسازی نیست. اما با فروریختن بخشی از سقف این عصارخانه مسئولین دیگر توان انکار این میراث تاریخی را نداشتند و به ناچار مجبور به اذعان اهمیت این اثر شدند و با هم رده خواندن آن با میدان نقش جهان و سی و سه پل اصفهان رفع تکلیف کردند و با آب تاب زیاد در تلویزیون و رادیو و نشریات محلی از طرح نگاهداری از این اثر و "تعیین حریم تاریخی" برای آن سخن گفتند.

     این محوطه ای که در عکس ها می بینید روزهای چهارشنبه پر از ماشین های باری بازاریان و اتومبیل های مردم خریدار می شود که خود وزنی بسیار سنگین به روی این محل تاریخی  است. همچنین متاسفانه این حفره محل ریختن زباله های بازاریان شده است. ساخت و سازهای بلند دور این میدان هم یکی دیگر از مواردی است  که این محل را مورد تهدید قرار می دهد. مردم محلی می گویند که تازه قرار است که دقیقا روی همان حفره ایجاد شده (یعنی همین محوطه بازی که در عکس ها می بینید) میدانی ساخته شود که بتواند خیابان شریعتی و منتظری را به هم برساند.

     بنا به گفته کارشناسان و مردم قدیمی محل این عصارخانه از میدان آزادی تا مادی گاردژ ادامه داشته و دقیقا همین مکانی که ریزش کرده به حالت میدانی برای این عصارخانه بوده است. بازار روی این عصارخانه که شامل حجره هایی برای فروشنده گان بوده به کل ویران شده و کوچکترین اثری از آن

 برجای نمانده است. اما به گفته آقای پیمانی :« عصارخانه دارای چندین طاق سالم و قابل مرمت است.»

     از زمان فروریختن و نمایان شدن این عصارخانه تلاش های زیادی در نشریات محلی ، دانشجویی و اینترنتی شهرستان شده است که مسئولین به داد این اثر تاریخی برسند، اما همچنان این اثر در معرض نابودی کامل است. مسئولین حتی از قرار دادن سرپوشی برای همین حفره چند متری خودداری می کنند و شاید منتظرند تا این اثر زیر آوارها مدفون شود و آنها بتوانند به راحتی خیابان کشی خود را آغاز کنند. پرسش من از مسئولین شهر (فرماندار،شهردار،مسئول میراث فرهنگی) و در نهایت از مسئولین میراث فرهنگی این کشور است که آیا نجات آثار تاریخی ما جزو شرح وظایف آقایان قرار ندارد؟ حالا که خود عصارخانه پس از قرن ها دهان باز کرده و از ما یاری می خواهد که او را برای آیندگان نگاه داریم، چرا شما اینقدر بی تفاوت هر روز از کنار آن رد می شوید؟ آیا شما فریاد نسل های گذشتۀ این شهر را که می خواهند در تاریخ بمانند و با نسل های آینده پیوند بخورند را نمی شنوید؟ 

  

        

      

         

      

        

                                        عکس ها از محمد مهدی حبیبی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد