ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

حقوق انسان و حیوان را قربانی می کنند!

 

قربانی کردن حقوق انسان ها و حیوانات به شیوه ای قانونی!

قربانی کردن حیوانات در خیابان، در پیاده رو، در برابر دیدگان کودکان بی گناه، در حالی که خون آن ها بر روی زمین جاری شده و درون جوی آب کنار خیابان ریخته و پیاده رو و خیابان با خون و مدفوع و محتویات دستگاه گوارش حیوان قربانی شده آلوده است، مناظری مربوط به هزاران سال پیش نیست. این ها صحنه های زشتی است که در چنین روزهایی در بیشتر شهرها و روستاهای ایران دیده می شود. به گواهی تاریخ، بسیاری از قوانین حقوق انسان ها و حیوانات برای نخستین بار در جهان، در ایران و به دست ایرانیان نگاشته شد. اما متاسفانه امروز به مناسبت های گوناگون شاهد زیر پاگذاشتن این حقوق اولیه به شیوه هایی خشن و غیر انسانی هستیم که در یک بستر به ظاهر قانونی صورت می گیرد.

در این زمان و در هیچ کجای دنیا پذیرفتنی نیست که به هر دلیلی دولت و سازمان های متولی بهداشت جامعه، چشم خود را بر کشتار حیوانات در کوچه و خیابان ببندند و حتا به صورت مستقیم و غیر مستقیم از چنین کارهایی پشتیبانی کنند.

چه کسی پاسخ گوی پراکندگی آلودگی ناشی از مدفوع ، محتویات گوارشی و خون حیوانات کشتار شده در خرابه ها و کاروان سراها و کنار جوی آب خیابان است؟ چه کسی پاسخ گوی شیوع بیماری های مشترک بین دام و انسان به دنبال مصرف گوشت بازرسی نشده و دام کشتار شده در اماکن غیر مجاز است؟

اگر فرض کنیم که در همه روز های سال نظارت دقیق و بهداشتی بر ذبح دام و طیور در کشتارگاه های کشور انجام می شود، اما در روز ها و مناسبت های خاص افراد اجازه داشته باشند که به فروش دام زنده در کنار خیابان و در سر چهارراه و همچنین کشتار حیوانات در آلوده ترین شکل ممکن بپردازند چه احترامی برای قانون و اصول اولیه بهداشتی در جامعه باقی می ماند؟

گرچه سازمان دامپزشکی همه ساله در چنین روزهایی اعلام آمادگی می کند که دام و طیور مردم را در کشتارگاه ها به صورت رایگان قربانی خواهد نمود و حتا در صورت لزوم بازرس بهداشتی برای نظارت به قربانگاه روانه خواهد کرد اما چون از ذبح دام در خیابان ها و محل های غیر مجاز هیچ گونه جلوگیری صورت نمی گیرد، این اعلام آمادگی سازمان دامپزشکی،جنبه رفع تکلیف دارد و ارزشی نداشته و نقشی در کاهش آلودگی ها ندارد.

به هر روی به نظر می رسد که قانون نیز در این مورد دست افراد سودجو را برای تجاوز به حقوق همگانی بازگذاشته است و به صراحت اجازه انجام این اعمال غیر بهداشتی و غیر انسانی صادر شده است.

قانون دامپزشکی کشور مشتمل بر 21 ماده و یک تبصره در تاریخ 2 / 3 /1350 در مجلس شورای ملی به تصویب رسید و سپس در جلسه 24 / 3 / 1350 مجلس سنا تصویب شد و به امضای رئیس وقت مجلس سنا « جعفر شریف امامی» رسید. درماده 18این قانون آمده است: بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت در کشتارگاه های کشور از وظایف سازمان[ دامپزشکی کشور]  است و شهرداری ها  و سازمان های ذیربط مکلف اند پرسنل، بودجه و اعتبار لازم را طبق آیین نامه اجرائی این قانون در اختیار سازمان بگذارند.

همچنین آیین نامه اجرایی ماده 18 این قانون زیر عنوان « آیین نامه بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت در کشتارگاه های کشور» به تاریخ 5/ 8 / 1352 به تصویب هیات وزیران رسیده است که در ماده دوم آیین نامه تاکید شده است : هر نوع دام کشتاری باید در کشتارگاه ذبح شود در غیر این صورت مرتکبین برابر قوانین مربوط تحت تعقیب قرار می گیرند و مجازات خواهند شد.

اما در تبصره 2 همین ماده یک استثنا نیز وجود دارد که ریشه همه این قانون شکنی های به ظاهر قانونی است. در این تبصره آمده است: « در روز عید قربان کشتار دام به منظور قربانی کردن و همچنین در مراسم مذهبی و ملی در خارج از کشتارگاه مجاز است ».

به هر روی جای بسی تاسف است که قانون سازمان دامپزشکی کشور مصوب سال 1350 از آن سال تاکنون با همه کاستی های فراوانی که دارد مورد بازنگری قرار نگرفته است و پاسخ گوی نیاز های جامعه نیست و دست سودجویانی را که حقوق اولیه شهروندان را سلب می کنند باز گذاشته است.         

       

گزارش تصویری از عید قربان

 

حمل دام زنده با خودروی مخصوص حمل فراورده های غذایی

حمل دام زنده در جند ردیف با کامیون  

 حمل دام در صندوق عقب خودروی سواری پیکان

 

   

فروش دام در خیابان

  

تلاش برای زندگی در این هیاهو !

چشم‌های نگران!

وزن کشی دام به شیوه ای وحشیانه

خرید و فروش و کشتار دام در کنار خیابان

کشتار دام در محیط های آلوده و به شیوه های غیر انسانی

سلاخی دام در خرابه ها و در برابر دیدگان کودکان

 

پوست کنی دام در پیاده رو ها 

تجمع پوست و روده های دام های کشتار شده در پیاده رو و در مرکز شهر

هف تیری به دست کودکانمان می دهیم و آن ها را به قربانگاه می بریم

در چنین محیط خشنی چه چیزی می خواهیم به کودکانمان یاد بدهیم؟


نظرات 26 + ارسال نظر

درود جناب دکتر سپنتا
کوشش های شما در راه اعاده حقوق انسانها و فرهنگ ملیمان بسیار تاثیر گزار است .
پاینده باشید

با یک دنیا سپاس از زحمات شما ایرانی پاک نهاد و اصیل. من همچون گذشته از خوانندگان سایت وزین شما هستم و دورادور از زحمات فرهنگی و میهنی شما سپاسگزارم. خوشحالم که با شاهین های سپنتا ایران و فرهنگ ایرانی پاینده خواهد ماند. با ارادت و اخلاص از سیدنی استرالیا محمود دهقانی

ژاله 21 آذر 1387 ساعت 08:45 ق.ظ http://gorbeh-irani.persianblog.ir

قربانی کردن حیوانات حرکت معکوس ساعت زمان است به سوی عقب افتادگی...
واقعا شرم آوره من نمیفهمم آیا انسانها رحم و ترحم به مخلوقات دیگه سرشان نمیشه....
تهوع آورتر از همه قربانی کردن شتر به آن صورت وحشیانه.
دست شما را برای این نوشته میبوسم آقای دکتر .. امیدوارم روزی جلوی این کشت و کشتارها گرفته بشه.

هفته گذشته در میدان ونک تهران بخاطر نصب یک کیوسک جدید نیروز انتظامی گاوی بسیار عظیم الحثه را قربانی کردند.. از ساعت ۱۱ تا ۱ بعد از ظهر ترافیک متوقف شد چون حتی ۱۰ سرباز هم نتوانستند جسد گاو را از وسط میدان که پر از خون بود کنار بکشند و آخر سر با جرثقیل انیکار راکردند..

ناخدا 22 آذر 1387 ساعت 08:49 ق.ظ

شاهین جان چه می‌توان گفت از اینهمه جنابت!
بگفته‌ی هاینریش هاینه:
در دوران جهالت، مذهب بهترین راهنمای ملت‌ها بود، همان‌طور که در شب‌های تاریک و ظلمانی یک نفر نابینا، بهترین راهنما است؛ او، راه را بهتر از بینایان از چاه تمیز می‌دهد. اما، احمقانه خواهد بود که پس از طلوع خورشید، از آن کور پیروی کنیم.

علیرضا افشاری 22 آذر 1387 ساعت 03:52 ب.ظ http://khordegiri.blogfa.com

درود بر تو و توجهت به نکته‌های ریز ولی مهم.

این بره‌ی بومی دیگر چه صیغه‌ای است؟! (:

[ بدون نام ] 22 آذر 1387 ساعت 06:25 ب.ظ

It was good. Fuck Islam and other religions

طبق تبصره 2 ماده 18 در روز عید قربان هیچ گونه میکروبی حق انتقال به دام داشته و هیچ گونه مریضی و بیماریی حق ندارد که گریبانگیر مردم شود .

پس از شور و بررسی بیشتر توسط هیئت وزیران به همراه هیتی از علما و آخوندها تبصره زیر تصویب گردید :
تبصره 3 - هر گونه ذبح حیوانات جهت ادای فرائض اسلام از جمله قربانی عید قربان , برگشتن حاجی از حج و سایر اماکن متبرکه - کربلا ، سوریه ، نجف و ... - نیز مشمول تبصره 2 بوده و با میکروبهای خاطی بشدت برخورد خواهد شد .

ایرانی 22 آذر 1387 ساعت 07:27 ب.ظ

سلام

دریغا که فرهنگ پاک و پر عطوفت آریایی آلوده به وحشیگری تازیان شد

امیر 22 آذر 1387 ساعت 08:10 ب.ظ

نمیدونم چقدر به ظالمانه بودن اینکار عقیده دارید مثلا وقتی
کسی یک وسیله نقلیه نو میخره یه رسم کاملا احمقانه این که
براش قربونی میکنه و میزنه یه موجوده زنده و جاندار را بیجان میکنه تا بقول خودش خونریزی کرده باشه و قضا و بلا رو دفع کرده باشه.تا زمانی که اینچنین خرافاتی هنوز در فکر و اندیشه و ذهن مردم ما رسوب کرده خیلی مونده تا به انسانیت برسیم
با تشکر

[ بدون نام ] 22 آذر 1387 ساعت 11:03 ب.ظ

تو هم دیگه خیلی سوسولی والا. کثیف کردن شهر اصلا قابل تحمل نیست ولی اینجور هم کشتن گوسفند رو وحشیانه جلوه دادن ظاهرا خاصل مشکلات شخصی شما با گوشت گوسفند می باشد.

پاسداران پاسارگاد 23 آذر 1387 ساعت 12:15 ق.ظ

از دین مبین اسلام بیشتر ازین انتظار نمیرود...
سپاس از شما

ماندانا 23 آذر 1387 ساعت 09:15 ق.ظ

اگر خواستید از این عکسها از نوع انسانیشو ببینید میتونید
به عکسهای غزه فلسطین مراجعه کنید

پارسا 23 آذر 1387 ساعت 11:39 ق.ظ

با درود و آفرین به شما باید بگم که این نوع رفتارهای زشت و غیر انسانی کار یک ایرانی با فرهنگ و متمدن نیست ، کشتن حیوانات در جلوی چشم کودکان و همین طور در جلوی چشم دیگر حیوانات و حتی خود ما واقعا وحشیانه و وحشت ناک است که در این مملکت به غلط نزد برخی از مردم جا افتاده ، فرهنگ اصیل پارسی با چنین رفتارهای سخت مخالف است ، چه کنیم که مملکت در دست غیر ایرانیان است .

پارسا 23 آذر 1387 ساعت 11:44 ق.ظ

با درود و آفرین به شما باید بگم که این نوع رفتارهای زشت و غیر انسانی کار یک ایرانی با فرهنگ و متمدن نیست ، کشتن و سلاخی حیوانات در جلوی چشم کودکان و همین طور در جلوی چشم دیگر حیوانات و حتی خود ما واقعا وحشیانه و وحشت ناک است که در این مملکت به غلط نزد برخی از مردم جا افتاده ، فرهنگ اصیل پارسی با چنین رفتارهای سخت مخالف است ، چه کنیم که مملکت در دست غیر ایرانیان است .

همایی 23 آذر 1387 ساعت 07:45 ب.ظ

{{به گواهی تاریخ، بسیاری از قوانین حقوق انسان ها و حیوانات برای نخستین بار در جهان، در ایران و به دست ایرانیان نگاشته شد.}}
از وقتی که اسلام را با شمشیر آوردن به ایران دیگر قدرت فکر کردن به اینگونه از انسانها صلب کردن.
من چه گناهیی کردم که در بین چنین انسانهایی زنده هستم
ولی زندگی؟؟؟؟

عروج رستمی فرد 24 آذر 1387 ساعت 03:16 ق.ظ

جناب سپنتا،
متشکرم که به میراث فرهنگی، تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم می اندیشید و حرکتی برای بهبودی آن می کنید.

از لیست پیوندهای وبلاگ شما چند وبلاگ/سایت مفید دیگر را نیز یافتم. به نظرم آمد سایت زیر را نیز به شما معرفی نمایم که در مقوله گردشگری جالب به نظر می رسد:

www.irpedia.com

ارادتمند

داش علی 24 آذر 1387 ساعت 05:34 ب.ظ

شماها به تخت جمشید نرفتید؟
او گوسفندهایی که برای قربانی می‌برند و ندیدین!؟
اسلام رو نمی‌شناسین و کاسه داغ تر از آش شدین!
اگه پدران شما مثل خودتون سوسول تشریف داشتن الان ماها شبیه مغول‌ها و عرب‌ها و شاید انگلیس‌ها شده‌بودیم و زبانمون ‌هم به فراموشی سپرده می‌شد.!
اگه گیاه‌خوارید به خودتون مربوطه این کار قربانی‌کردن رو پای ایرانی بودن و عقب افتادگی نذارین!
کاری که بزرگترین پیامبران و پاکان زمین به آن توصیه کردند شما کی باشین که نهی کنین.
چرا فقط وقتی مریض و مشکل دار می‌شین یاد دین و خدا و پیغمبر می‌افتین؟ و قربونی کردن و حلال میکنین؟
نظرات شخصی که نباید ادیان و نیاکان رو زیر سؤال ببره!
من همین الان (3 سالگی) موضوع ضبح و قربونی رو یه جوری واسه بچه خودم توضیح می‌دم که اگه گردن بریدنش رو هم دید انقدر تأثیر بد توی روحیش نگذاره.
اون باید آدم تربیت بشه با تمام احساسات آدمیت و نه فقط مهر و محبت.
مسلما شما گوشت نمی‌خورید!
ولی اگه خوردین بدونین پشتش یک جنایت خوابیده!
مسأله کثیف کاری و آلوده کردن محیط اجتماع بحث درستیه و اینکه هر کاری جایی و هر نکته مکانی داره هم...
ولی این بدبختها احتمالاً پولشون به یک مغازه توی تهرون نرسیده که دیگه نیاز به این کار نداشته باشن و شاید واسطه‌ها و ارزون خریدن اونا باعث این عرضه‌ی مستقیم شده و ... ده‌ها دلیل دیگه که جای بحث و بررسی داره
هر کسی که نقد می‌کنه باید بی‌طرفانه و بدون غرض حرف بزنه تا آدمیت خودش رو نشون بده!

کیا 25 آذر 1387 ساعت 01:21 ب.ظ

در جواب (داش علی) باید بگویم در دوران هخامنش حیوانات را بدین گونه وحشیانه و در جلوی چشم عموم سلاخی نمیکردند و با رضایت کامل به تکه تکه شدن این حیوانات که در جلوی چشم هم گلویشان بریده میشود نگاه نمیکردند ُ در تمام دنیا حیوانات را برای مصرف میکشند اما در جای مخصوص به خود و تمیز و به دور از چشمان حیوانات و انسانهای دیگر . برای فرزند شما هم متاسفم که چنین پدری دارد . متاسفانه آدم های مثل شما فقط در مواقعی که به نفعشان هست از کوروش بزرگ و تخت جمشید و تاریخ باستانی ایران زمین یاد میکنند.

ایرانی مهمان 14 دی 1387 ساعت 03:55 ب.ظ

هزاران سپاس از شما ایرانی غیرتمند جناب سپنتای عزیز.

از قول من به داش علی در کامنت قبلی بگویید که خواهشمندم اگر ایرانی هستید لا اقل مراسم و نیایشهای دین اجدادی خود را مطالعه و باز خوانی کنید .
من بر این باورم که جنابعالی نه دین پیشینیان خود را می شناسید و نه اسلام را بهر روی معنایی که بعنوان خدا و دین در نوشتار خود استفاده کرده بودید نیز از فرهنگی غیر از فرهنگ شما سخن می گوید

پرستار میهن 15 دی 1387 ساعت 01:08 ق.ظ

با درود فراوان و سپاس بخاطر کوششهای ارزشمند شما
درپاسخ به نظر شخصی بنام داش علی باید بگویم که :
فلسفه ی قربانی کردن باز می گردد به اواخر دوران آیین میتراییسم که دراین سرزمین روحانیون دروغین آن یعنی کرپانها
حاکمیت داشته وآن آیین را به بیراهه کشیده بودند
اما با پیدایش زرتشت بزرگ پیام آور راستین ایران و برخلاف همه پافشاریهای کرپانها این مراسم چندش آورمنع شد ولی بازهم عده ای برانجام آن پای می فشردند وسر انجام نیز کرپانها باعث شهادت آن پیام آور بزرگ نیز شدند زمانی که مقاومت مردم در مفابل این دروغ پردازان ودغل کاران دینی زیاد شداز سرزمین ایران خارج شدند اما شوربختانه بار دیگر با نام قربانی وارد این مرز بوم شد که خود داستان مفصلی را در بر می گیرد
1-افرادی مانند داش علی بایستی مطالعه ی بیشتری پیرامون آیین میترا ، کرپانها (پیشوایان دروغین ایین میترا) دین زرتشت گاتها داشته باشند تا بهتر به عمق مطلب پی ببرند
2-پیرامون سوسول بودن و خام خوردن نیز چنانچه درست هم باشد اری است شخصی و . . .
3- درآیین راستین ایران زمین ( دین زرتشت) چیزی بنام قربانی و فدیه وجود ندارد
4-نوع عبادت ویا باورداشتن جنابعالی به قربانی نیز تا جایی که به خودتان مربوط شود و همسایگان و جامعه ی پیرامون تان از نظر روحی ،روانی ،بهداشتی در رنج نباشند کاملن به خودتان مربوط است ومی توانید بشرط آنکه همسایگان خود را با بوی خونو فضولات ،وجنبه های روانی آن نیازارید مراسم خود را در یک مخیط کاملن بهداشتی انجام دهید
5-اطمینان داشته باشید که در یک کشور قانونمند چنین اجازه ای بشما هرگز نخواهند داد بلکه اجازه ی پرورش و نگهداری فرزند را نیز از شما خواهند گرفت
6- تاجایی که من می دانم در اسلام و بخصوص مذهب شیعه
اکثر پیشوایان به اتفاق حتا سلاخی را بعنوان یک شغل رد کرده و آنرا از جمله مشاغل مکروح بشمار آورده اند
امید وارم بیشتر مطالعه کنید

سپهر 17 دی 1387 ساعت 02:00 ق.ظ

قربانی کردن شکلی از تخلیه دردهای بیماران روحی و روانی است که مبتلا به جنون کشتن هستند و به بهانه هایی همچون انجام فریضه از این کار لذت می برند .

حسین کمالی 24 دی 1387 ساعت 12:35 ق.ظ

سلام علیکم و رحمت الله ما در دین قشنگمان مناسبتها یی داریم که در مراسم پر زرق و برق و بخور بخور ان خون ریختن متمم و مکمل دیگر قشنگیهای انست . البته با این سرعت پیشرفت علما کشتن حیوان گناهکارکه لزوما و حتما مورد لعنت خدا هم هست پیش چشم کودکان هم احتمالا تا سی سال اینده همچون قمه زدن فرقه ها ی شیطان پرست بد نهی و نفی می شود و ممنوع انشاالله

شیدا 17 اسفند 1387 ساعت 04:25 ب.ظ

وای چه وحشتناکند این صحنه ها . آخر ما انسانیم و اشرف مخلوقات ؟ از این همه خشونت و توحش خجالت نمی کشیم ؟
مگر این حیوانات مظلوم و بی پناه چه گناهی کرده اند که ما اینچنین مجازاتشان می کنیم؟ تف بر ما انسانهای وحشی. ای کاش روزی همین رفتار با ما می شد تا به سزای ظلمی که کردیم می رسیدیم. ای گوسفند مظلوم و بینوا من از طرف تمامی انسانها مایلم شرمساری خود را از انسان بودنم به تو ابراز کنم ای کاش می دانستی

مهرکیان 5 آبان 1391 ساعت 04:27 ب.ظ

این روز هم برای من از همیشه روز های فرار ازخانه ی پدری ام بوده است که پس از او مادر رسالتش را برعهده گرفته است ونه دراین روز که به مناسبت هایی تا زدودن بو و همه ی آثارش از مرا به درخانه نبودن فرامی خاند!
در روزگاران نه چندان دور که نه قصابی شغلی تخصصی و خاص نبود و همه پرورانده ی دام وماکیان نبودند و شاید فرآورده هایی ازین دست در جیره ی غذایی پروپیمون مردم نبودتنها هنگاهی که دامی روبه مرگ می رفت ویا بلایی جبران ناپذیر گریبانش را می گرفت سلاخی می شد وچون یخچالی نبود بین دور وبری ها که معمولا فامیل و هم تبار بودند بهر می کردندو همه دمی با فرآورده های گوشتی سرمی کردند.برخی شاید سال تا سال از گوشت و غذای گوشتی بهره نمی بردند و به این ترتیب قربانی کردن ونذر و ولیمه از هزاران سال پیش گام به گام فرگیر شدتا به این بهانه هم که شده گوشت ُو غذای گوشتی ویا شیرین و... مورد نیاز بدن در طول سال به همه برسد اما من که هنوز فلسفه ی خون ریزی و خون مالیدن به دست و صورت و در و دیوار و تراکتور و خودرو و موتورسیکلت و... را تا کنون در نیافته ام .وصد البته که بیش از بیش جنبه های روان شناختی دارد که ازآن هم آگاهی ندارم. امروز به گونه ای دگرباید باشد که طرح آن جسارتی که می خاهد که من درآقای سژنتا می بینم وهم اندیشانش و بس

درود و سپاس دوست گرامی

پگاه 6 آبان 1391 ساعت 08:14 ق.ظ

درود بر شما دکتر سپنتا گرامی
سپاس از شما برای این مطلب...
زمانیکه مردم به همراه خانواده به دیدن صحنه ی اعدام یک انسان میروند دیگر دیدن کشتن حیوانات و یا لاشه ی حیوانات مرده کنار خیابان برایشان رنج آور نیست

درود با دیدگاه شما موافقم.
البته برعکس آن هم درست است. یعنی زمانی که از کودکی خشونت با حیوانات را به آنها نشان می دهیم، در بزرگسالی خشونت با انسان ها هم برایشان زشت و دردآور نیست.
شاد باشید

بهرام روشن ضمیر 6 آبان 1391 ساعت 08:43 ق.ظ

با درود به دوست گرامی.
نخست باید بگویم که قربانی کردن منحصر به اسلام نیست و نباید طبق معمول آنچه در این چند دهه باب شده آنرا فرهنگ وارداتی اعراب به ایران بدانیم و با چند تا فحش به عرب خودمان را آسوده کنیم! فرهنگ قربانی در میان ادیان اقوام باستانی بوده و برخی حتا انسان را قربانی میکردند. بهترین نمونه اش یکی جریان ابراهیم است که چیزی نمانده بود فرزندش را قربانی کند و دیگری هم عبدالمطلب که میخواست عبدالله را قربانی کند. خوشبختانه در فرهنگ ایران قربانی کردن انسان نداشتیم ولی قربانی کردن در کل وجود داشت و با همه دشمنی که زرتشت با قربانی کردن حیوانات کرد، این فرهنگ در ایران ماند. به امید منسوخ شدنش.

یک نکته هم در پاسخ به برخی دوستان که قضیه را به گوشتخواری و گیاهخواری ربط میدهند بگویم و آن اینکه ایجاد یک صحنه زشت در ملا عام یک بحث است، نفس عمل بحث دیگری است. مثلا اگر به هر دلیل در یک جامعه ای هنوز مجازات اعدام برای انسان وجود دارد، این یک بحث بسیار پیچیده و جدی است که در هنوز در جوامع غربی هم بر سر آن اختلاف وجود دارد ولی اینکه تصور بفرمایید شخص محکوم به مجازات اعدام را به شیوه قرون وسطا در آتش بسوزانند!! یا به شیوه ی انقلاب فرانسه گردنش را وسط میدان شهر به گیوتین بسپارند!! این بحث جدایی است.
بدبختانه تا سخن از زشتی عمل قربانی میکنیم میگویند، شما اگر هوادار حقوق حیوانات هستید پس باید گیاهخوار باشید چون هنگام خوردن گوشت باید بدانید که پشت آن گوشت یک جنایت نهفته است!! شاید هم چنین باشد. بحث جنایت بودن خوردن گوشت حیوان از خونمالی کردن کوچه و خیابان جداست.

ضمنا جناب سپنتا، آن قانونی که آوردید مربوط به دوران طاغوت بوده و اگر قرار باشد آنرا اصلاح کنند، کلا ممنوعیت ذبح در خیابان را بر میدارند نه اینکه در عید قربان را هم ممنوع کنند!!
شاد باشید.

درود. با دیدگاه شما موافقم. شاد باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد