ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

سخنان روحی درباره میراث فرهنگی

دستگاه های دولتی بزرگترین عامل تخریب میراث فرهنگی

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در گفت ‌و گو با " فارس" گفت: 9 درصد کل جرائمی که در تابستان امسال در رابطه با میراث فرهنگی رخ داد توسط دستگاه‌های دولتی انجام شده است. سردار عباسعلی روحی در ادامه افزود: طبق بررسی ‌های به دست آمده،  9 درصد کل جرائم میراث فرهنگی در تابستان امسال توسط ارگان‌های دولتی صورت گرفته است که 17 درصد از این 9 درصد، حفاری غیر مجاز، 28 درصد تخریب، 31 درصد تجاوز به حریم و 22 درصد ساخت و ساز بوده است. وی در ادامه گفت: تابستان امسال 59 باند قاچاق میراث فرهنگی متلاشی شده است که 33درصد این باندها، باند قاچاق اشیای عتیقه، 41 درصد حفاری غیر مجاز، 33 درصد استفاده از فلزیاب و 3 درصد نیز مربوط به ساخت و سازها بوده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی تصریح کرد: همه ارگان‌های دولتی که جرمی را در ارتباط با میراث فرهنگی مرتکب شده‌اند به خاطر پروژه‌های عمرانی بوده که خواسته یا ناخواسته با این موضوع درگیر شده‌اند ولی طبق قانون باید دستگاه‌های دولتی قبل از انجام فعالیت‌های عمرانی هماهنگی ‌های لازم را با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هر استانی انجام دهند.

گفتنی است که این سخنان سردار روحی در حالی بیان می شود که مسئولیت نگهداری و حفاظت از میراث فرهنگی کشور برعهده نهادهای دولتی ازجمله همین یگان حفاظت میراث فرهنگی و سازمان میراث فرهنگی و شهرداری ها می باشد و سوء مدیریت مدیران نهادهای دولتی و بی اعتقادی آن ها به حفظ میراث فرهنگی نه تنها باعث تخریب میراث فرهنگی به هنگام اجرای پروژه های به اصطلاح عمرانی شده بلکه در سایر مواردی هم که سردار روحی خواسته است تا دستگاه های دولتی را تبرئه کنند، علت اصلی تخریب ها، همان بی مسئولیتی نهادهای دولتی و بازگذاشتن دست حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان و تخریب کنندگان این میراث بوده است.

به این تریبت به نظر می رسد که آمار 9 درصدی که وی ارائه می دهد به هیچ وجه واقع بینانه نیست و بزرگترین و خطرناک ترین مجرم تخریب کننده میراث فرهنگی ایرانیان، مستقیم یا غیرمستقیم همان دستگاه های دولتی هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد