ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

طرح جمع آوری ماهی قرمز

 

گردهمایی سالیانه ماهی های قرمز

 

ماهی قرمز کوچک ، تاریخی چند هزارساله را پشت سر نهاد تا به عنوان قدیمی ترین ماهی زینتی به جوی های روان در باغ های پردیس ایرانی ، حوض خانه های مردم و آب نماهای عمومی راه یافت و به نشانه برج « حوت » یا برج ماهی در « گاهشماری هجری شمسی بُرجی » و به عنوان نمادی از سرزندگی و جنبش و جوشش ، مهمان کوچک نوروزی سفره های هفت سین ایرانیان شد. امسال نیز برای چندمین سال پیاپی ، پس از اجرای موفقیت آمیز طرح فرهنگی – آموزشی نگهداری درست از ماهی قرمز سفره هفت سین با آرمان « ماهی قرمز من باید زنده بماند » از سوی انجمن حمایت از حیوانات اصفهان و استقبال خوب مردم از آن ، در اقدامی دیگر شهرداری اصفهان طرح جمع آوری ماهی های قرمز سفره هفت سین و انتقال آن ها به دریاچه باغ فدک را به مرحله اجرا در آورد و به تحویل دهندگان ماهی قول داد که « با تحویل ماهی قرمز نوروز 87  ، جهت نوروز سال آینده ماهی رایگان دریافت کنید »...

 

 -----------------------------------------------------------------------------------------------

متن کامل :

 

 

گردهمایی سالیانه ماهی های قرمز

 

ماهی قرمز کوچک ، تاریخی چند هزارساله را پشت سر نهاد تا به عنوان قدیمی ترین ماهی زینتی به جوی های روان در باغ های پردیس ایرانی ، حوض خانه های مردم و آب نماهای عمومی راه یافت و به نشانه برج « حوت » یا برج ماهی در « گاهشماری هجری شمسی بُرجی » و به عنوان نمادی از سرزندگی و جنبش و جوشش ، مهمان کوچک نوروزی سفره های هفت سین ایرانیان شد.

 

امسال نیز برای چندمین سال پیاپی ، پس از اجرای موفقیت آمیز طرح فرهنگی – آموزشی نگهداری درست از ماهی قرمز سفره هفت سین با آرمان « ماهی قرمز من باید زنده بماند » از سوی انجمن حمایت از حیوانات اصفهان و استقبال خوب مردم از آن ، در اقدامی دیگر شهرداری اصفهان طرح جمع آوری ماهی های قرمز سفره هفت سین و انتقال آن ها به دریاچه باغ فدک را به مرحله اجرا در آورد و به تحویل دهندگان ماهی قول داد که « با تحویل ماهی قرمز نوروز 87  ، جهت نوروز سال آینده ماهی رایگان دریافت کنید ».

 

پارچه نگاره های بزرگی که از چند روز پیش در سطح شهر نصب شده بود و خبر از طرح بزرگ جمع آوری ماهی های قرمز پس از آیین های نوروزی می داد ، گروهی از مردم را در کنار خانه کودک و نوجوان گردهم آورده بود. پدر و مادرها ، کودکان خود را در حالی که تنگ کوچک ماهی قرمز خود را در دست داشتند به این محل آورده بودند تا به آن ها بیاموزند که باید برای جان ماهی های کوچکی که چند روز مهمان خانه هایشان هستند ارزش قائل شوند و  آن ها را به محیطی بزرگتر و بهتر ببرند تا بیشتر و راحت تر زندگی کنند و  در خانه شاهد مرگشان نباشند .

 

       

 

        

 

حوض های بزرگ و آبی رنگ بوستان ملت ، ایستگاهی بود برای ماهی های خسته و از راه رسیده و در کنار این حوض ها ، میزهای بزرگ نقاشی کودکان برپا بود تا فرصتی به آن ها دهد که ماهی های کاغذی خود را آن گونه که دوست دارند رنگ آمیزی کنند. کسانی که ماهی های زیباتری داشتند ، آن ها را برای شرکت در بخش مسابقه در آبزی دانی که برای زیباترین ماهی ها تعیین شده بود رها می کردند. همه کسانی که ماهی آورده بودند یک کارت برای دریافت رایگان ماهی در نوروز سال آینده  و آگاهی نامه هایی دربرگیرنده روش های درست نگهداری از ماهی قرمز دریافت می کردند. 

 

       

 

        

 

       

 

                       

 

حمید اشرفی ، مدیر مجموعه فرهنگی باغ نور و مدیر جشنواره های فرهنگی -  ورزشی -  تفریحی سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری اصفهان ضمن اشاره به اهداف تفریحی و غنی سازی اوقات فراغت این طرح ، اجرای نمایش خیابانی و جُنگ تفریحی ، اهداء جایزه به دارنده زیباترین ماهی قرمز و ایجاد ایستگاه نقاشی و چهره پردازی کودکان را از بخش های جنبی این برنامه برشمرد.

 

                     

 

                      

 

                     

 

                     

 

       

 

سپهر سلیمی ، دبیر انجمن حمایت از حیوانات اصفهان نیز با اشاره به پیشینه برپایی این طرح گفت : « پنج سال پیش انجمن با دو هدف ، برپایی این طرح را به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری پیشنهاد داد. نخست ، فرهنگ سازی در بین مردم و تلاش در جهت جلب توجه مردم نسبت به سرنوشت این موجودات و این که به ماهی قرمز به عنوان یک کالا برای کامل کردن سفره هفت سین نگاه نشود و دوم این که ماهی های قرمز مردم را پس از پایان جشن های نوروزی جمع آوری کنیم و شرایطی را به وجود بیاوریم که ماهی های قرمز در آبنماهای شهر بیشتر زنده بمانند و عمر طولانی تری داشته باشند. در بخش اول خوشبختانه موفق بودیم و تلاش های انجمن در جهت  آگاهی رسانی فرهنگی و علمی از روش های گوناگون باعث شده که طی چند سال گذشته حساسیت مردم نسبت به سرنوشت این موجودات زیبا در سطح شهر و حتا کشور بیش از پیش شود.»

 

سلیمی در ادامه با اشاره به فعالیت های انجام شده در این مورد در سال های اخیر گفت : « اما در راستای دستیابی به اهداف بخش دوم،  به دلیل اشکالات اجرایی و کمبود امکانات ترجیح دادیم که طرح جمع آوری را با طرح فرهنگی- آموزشی جایگزین کنیم. به همین منظور انجمن در سال سوم پیشنهاد داد باید شرایطی را به وجود بیاوریم که مردم بتوانند ماهی ها را در خانه خود نگهداری کنند و کسانی که توانایی نگهداری از ماهی قرمز را ندارند بهتر است ماهی قرمز نخرند. همچنین اعلام کردیم که حاضریم کلاس های آموزشی نگهداری از ماهی قرمز را به صورت گسترده در شهر برپا کنیم و حتا در این راه امیدوار بودیم که امکانات صدا و سیما را هم به کمک بگیریم.»

 

این عضو شبکه سازمان های مردم نهاد زیست محیطی استان اصفهان همچنین یاد آور شد : « خوشبختانه برنامه های اجرا شده توسط انجمن حمایت از حیوانات اصفهان طی 5 سال گذشته موثر بوده است و امسال چندین انجمن زیست محیطی از استان های اردبیل ، گیلان ، خراسان رضوی و... با ما تماس گرفتند و خواستار راهنمایی در این زمینه بودند و ما هم  بروشورها، پوستر ها ، سی دی و دیگر وسایل کمک آموزشی تهیه شده را برای آن ها فرستادیم.»

 

به این ترتیبب به نظر می رسد که طی سال های اخیر برخی از ابعاد طرح جمع آوری ماهی قرمز ، مورد تائید انجمن حمایت از حیوانات نبوده است و شایسته خواهد بود شهرداری که از توان مالی ، اجرایی و پشتیبانی بیشتری در اجرای چنین طرح هایی برخوردار است با در نظر گرفتن دیدگاه های کارشناسی و علمی سازمان های مردم نهاد زیست محیطی و به ویژه انجمن حمایت از حیوانات ، برای اجرای چنین طرح هایی اقدام کند تا به الگوی خوبی برای اجرا در دیگر شهرهای کشورمان تبدیل شود.

 

عدم قرنطینه ماهی ها و رعایت اصول اولیه بهداشتی در هنگام دریافت و تحویل و جابجایی آن ها ، نگهداری متراکم ماهی ها در آبزی دان های کوچک و کمبود اکسیژن ، فقدان محل مناسب و استاندارد برای نگهداری این ماهی ها در طول سال ، اولویت ابعاد تفریحی و تبلیغی طرح نسبت به ابعاد آموزشی و فرهنگی ، عدم استفاده از دانش فنی دامپزشکان ، کارشناسان زیست محیطی و سازمان های مردم نهاد ، بخشی از کاستی های این طرح بود که امیدوارم در صورت تداوم این طرح برطرف شود.

 

     

 

همچنین به نظر می رسد با توجه به این که برنامه ریزی و اجرای این طرح طی سال های اخیر توسط کمیته فرهنگی ستاد رفاه مسافران نوروزی انجام شده است ، انتخاب زمان برگزاری طرح نیز به گونه ای صورت گرفته تا امکان حضور مسافران نوروزی در طرح فراهم آید. این در حالی است که مخاطب اصلی این برنامه مردم ساکن در اصفهان هستند و معمولا مسافران نوروزی ماهی های سفره هفت سین را با خود حمل نمی کنند و امکان شرکت در چنین برنامه هایی را ندارند. پس بهتر بود که به جای نهم فروردین ماه ، همچون سال های گذشته یکی از روز های تعطیل 12 تا 14 فروردین ماه همزمان با پایان آیین های نوروزی و برچیدن سفره های هفت سین خانواده ها برای اجرای این طرح در نظر گرفته می شد.

 

نظرات 4 + ارسال نظر
جمال 13 فروردین 1387 ساعت 03:36 ق.ظ http://kah-gel.bblogfa.com

سلام خسته نباشید

مرجانک 14 فروردین 1387 ساعت 06:29 ب.ظ http://asalijon.blogfa.com

هموطن نادیده ام
بهاران خجسته باد .
اهورا مزدای ایران زمین همواره نگاهبانت باد .

درود و سپاس از مهر شما

سپهر سلیمی 20 فروردین 1387 ساعت 07:13 ب.ظ http://www.animal.persianblog.ir


درود
مطلبی در مورد عملکرد سازمان محیط زیست در دولت کنونی و دولت قبلی نوشته ام . خوشحال می شوم نظرتان را در این مورد بدانم.

مجابی 29 فروردین 1387 ساعت 01:52 ق.ظ

با اهدا سلام

باستحضار میرسانم

در آخرین جلسه هیات مدیره مرکز صلح ومحیط زیست قرار شد روز دوم اردیبهشت سال ۸۷نشستی باحضور وب نویسان محیط زیست برگزار کنیم .


قطعا آشنایی متقابل وبلاگ نویسان فرهیخته و عزیزی که با علاقه خود به بیان مطالب محیط زیست می پردازند،می تواند فرصت مناسبی برای آشنایی حقیقی آشنایان در فضای مجازی باشد!

از آنجاییکه روز زمین پاک نزدیکترین مناسبت محیط زیستی بود برای زمان برگزاری انتخاب شد .

بدینوسیله از آن نگارنده فرهیخته ومدیر وبلاگ متواضعانه تقاضا می کنم در این هم اندیشی شرکت فرمایید.



سخنران افتتاحیه :سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار رییس مرکز صلح ومحیط زیست

زمان : دوم اردیبهشت سال۱۳۸۷ ساعت ۱۵ الی ۱۸

مکان :سالن همایش ستاد کارآفرینی شهر تهران

واقع در : شهرک قدس فاز ۶ ایوانک غرب نبش گل افشان جنوبی

با احترام

سید محمد مجابی

دبیربرگزاری

درود
دوست گرامی
فراخوان شما را دریافت کردم. برای همه دوستداران صلح جهانی و محیط زیست آرزوی بهروزی دارم.
شاهین سپنتا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد